Aktuelt
Tidsskrift om multimodalitet på vej
Der er multimodale tekster over alt – både på tryk og i de digitale universer, vi i stigende grad befinder os i. Hvordan påvirker det vores kommunikation og indlæring, og hvad gør man egentlig, hvis man gerne vil producere eller analysere en multimodal tekst?
Det er spørgsmål, som bliver sat under lup i det næste nummer af centrets tidsskrift Viden om literacy, som, under den fælles tema-overskrift ’Multimodale tekster’, præsenterer artikler, interviews og anmeldelser fra 15 bidragydere. Tidsskriftet udkommer til marts 2017.
Tidsskrift om multimodale tekster på vej
Multimodale tekster er tekster, der skaber mening gennem et samspil af modaliteter – dvs. udtryksformer – som f.eks. tekst, billede og lyd. Multimodale tekster giver derfor andre læseoplevelser og kræver andre læsestrategier end klassiske papirtekster, som vi almindeligvis kender dem.
Tidsskriftets artikler omhandler den multimodale tekst, man møder i skolen og fritiden, og har både et dansk og et nordisk perspektiv. Man vil bl.a. kunne læse om norske erfaringer med multimodal læsepraksis i skolen, om danske skolebørns produktion af multimodale tekster og om computerspil og multimodalitet.
Om Viden om literacy
Viden om literacy er centrets fagtidsskrift, som udkommer to gange om året og kan downloades gratis her fra hjemmesiden.
Man kan også tegne abonnement på det trykte tidsskrift. Sende os en mail til os på info@videnomlaesning.dk med navn, e-mail, fakturerings- og leveringsadresse og EAN nummer.
Det bliver redigeret af Henriette Romme Lund, faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Anders Skriver Jensen, der, ud over at være redaktør, er ph.d. og lektor på Professionshøjskolen UCC. I hvert nummer dykkes der ned i et fagligt tema – og næste gang er temaet altså multimodale tekster.