Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Aktuelt

Ny film: Digital læsedidaktik

”Hvad er digital læsning?” spørger Peter Juncker-Mikkelsen sine elever i starten af en time i 4. klasse på Dyssegårdsskolen, Hellerup. Eleverne svarer hurtigt, at det er, når man læser på internettet, eller når man læser på forskellige enheder som mobiltelefoner, tablets eller computer.

Og det er ikke så underligt. For i klasseværelser landet over er lærebøgerne nemlig blevet suppleret eller skiftet ud med skærme og tablets. Lærere bruger digitale tavler, og elever laver opgaver på tablets eller bærbare computere.

Peter Juncker-Mikkelsens spørgsmål og elevernes svar kan ses i en ny film, som centeret står bag.

Gode digitale læsestrategier

I filmen viser Peter Juncker-Mikkelsen eksempler på, hvilke læsestrategier der er relevante at tage i anvendelse over for digitale tekster, og han viser også, hvordan han modellerer digitale læsestrategier for sine elever i 4. klasse.

Blandt andet arbejder han med en metode, hvor eleverne indleder med at vurdere den digitale teksts relevans for herefter at skimmelæse og til sidst nærlæse den. Han fortæller også, at eleverne er dygtige til at begå sig på digitale enheder, men at de har brug for støtte og gode strategier i deres læsning og søgning, især når de går i stå i mere komplekse søgninger på internettet. 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Ny film: Digital læsedidaktik