Aktuelt
Tidsskrift med tema om unges tekstverdener
Så er det nye nummer af centerets tidsskrift Viden om Literacy udkommet. Temaet er denne gang: Unges tekstverdener
Med temanummeret præsenterer centeret noget af den nyeste forskning og udvikling inden for literacyudvikling i udskoling, på ungdomsuddannelser og i overgange mellem disse.
Fra PISA til fordybelseslæsning
Læseren tilbydes bl.a. indblik i unges læseudvikling efter PISA, unges udvikling af skriveridentitet, læreres modellering og notatteknik i undervisningen. Desuden diskuteres inddragelse af multikulturel ungdomslitteratur, rammer for peer-feedback, og om unge overhovedet kan fordybe sig i læsning, når de konstant er online.
Tidsskriftet illustreres af en portrætserie, hvor ti 1.g-elever lukker os ind i deres tekstverdener ved at fortælle om, hvornår de lykkes bedst med at skrive og læse i gymnasiet og i fritiden.
Alle døre står åbne for unges literacy langt ind i voksenlivet, men skole og uddannelse spiller en afgørende rolle. De unge er på vej, nogle på trods og alle på tværs af tekstverdener og uddannelsesinstitutioner.