Aktuelt
Tidskrift om læse- og skriveteknologi i skolen
Hver dag bruger de fleste af os læse- og skriveteknologier, som før var forbeholdt mennesker med og i skriftsprogsvanskeligheder. Det være sig eksempelvis stavekontrol, ordforslag i sms’er, fildeling, lydbøger og podcast.
Læse- og skriveteknologier er blevet mainstream, men for elever med og i skriftsprogsvanskeligheder er de særligt vigtige. Det er disse elever, der sættes fokus på i det nye temanummer af Viden om Literacy.
15 bidrag om læse- og skriveteknologi
Tidsskriftets 15 bidragsydere giver tilsammen et indblik i den nyeste forskning samt didaktiske muligheder og udfordringer med læse- og skriveteknologierne i klasseværelset.
Blandt andet rummer tidsskriftet en artikel, der skitserer, hvad vi på dansk grund forstår ved læse- og skriveteknologi, og hvilke didaktiske overvejelser vi grundlæggende bør inddrage. I en anden gives læseren et overblik over international forskningslitteratur på området og teknologiernes positive indflydelse på elevers faglige udvikling.
Temanummeret tilbyder også et blik ind i maskinrummet bag læse- og skriveteknologierne, hvor kunstig intelligens står for stort set alle nye landvindinger, og hvor udviklingen går så hurtigt, at den enkelte lærer selv må vurdere relevansen af nye teknologier. Nummeret rummer en præsentation af to danske undersøgelser af brugen af ordbogsforslag og oplæsning hos henholdsvis ordblinde og begynderlæsere. Tre artikler beskriver, hvordan skoler og kommuner i fællesskab kan integrere læse- og skriveteknologierne i det enkelte klasseværelse. Og meget, meget mere.