Aktuelt
Filmet oplæg: Digital læsedidaktik
For lærerne har den gennemgribende udvikling af digitale teknologier og læremidler medført både nye muligheder og nye udfordringer, hvad angår den læsedidaktik, de skal bringe i anvendelse i undervisningen. Men hvad har de brug for at kunne? Og hvad har de brug for at vide?
Det er spørgsmål, som drøftes i Nationalt Videncenter for Læsnings nordiske netværk om digital læsning, der samler lærere og forskere fra Danmark, Norge og Sverige.
Netværket har netop afholdt webinaret Digital læsning og læsedidaktik: Praktiske og teoretiske perspektiver fra klasserum i Danmark, Norge og Sverige, hvor medlemmerne deltog med oplæg.
Andreas Flint fra Sølystskolen i Danmark forklarede, hvorfor man må anvende særlige former for stilladsering, når man i undervisningen anvender digitale tekster og læringsplatforme. Og med afsæt i geografi gav han eksempler på, hvordan man kan gøre.
Katarina Ivarsson, der er fra Bjørklinge Skuttunge Skole i Sverige, fortalte om, hvordan hun udnytter mulighederne i de nye digitale tekster til at understøtte en mere dialogisk og inddragende læseundervisning i de yngste klasser.
Webinaret blev filmet, så du kan se eller gense de to læreres oplæg.
Desuden rummer webinaret to forskerkommentarer. I den ene tænker Maria Rasmusson og Charlotte Engblom fra Uppsala universitet videre over Katarinas oplæg. I den anden giver Dorthe Carlsen fra UC SYD et indblik i, hvordan den digitale tekstverden ser ud fra elevernes perspektiv, når hun følger dem gennem en skoledag.