Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Aktuelt

Bevægelse i undervisningen styrker børns læse- og stavefærdigheder

Artiklen udgør en pressemeddelelse udsendt 28.2.2025 fra Københavns Universitet – Institut for Idræt og Ernæring 


Et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet viser, at fysisk aktivitet har positiv effekt på børns sproglige færdigheder og overordnet læringsudvikling – når den fysiske aktivitet er meningsfuldt forbundet med undervisningens faglige indhold. Fundene har betydning for, hvordan undervisning bør organiseres i fremtiden.

At læse og skrive er komplekse og unikke færdigheder, som spiller en afgørende rolle i det moderne samfund. Og det har stor betydning allerede fra barndommen. Blandt andet viser undersøgelser, at vanskeligheder med at læse og stave er forbundet med dårligere karakterer i skolen, øget risiko for at droppe ud og færre jobmuligheder som voksen, fortæller lektor Jacob Wienecke fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

”Derfor er det superrelevant at undersøge, hvilke strategier man kan benytte sig af i skolen for at fremme indlæringen hos børn. Og her er integration af fysisk aktivitet i undervisningen oplagt - blandt andet fordi vi ved, at mange børn kan have det svært med den traditionelle, stillesiddende undervisning,” siger Jacob Wienecke.

Inden for de seneste ti år har der været gennemført en del forskning på området, men de forskellige studier har primært peget på sundhedsmæssige fordele og i mindre grad fundet klare konklusioner i forhold til indlæring. Men nu har en forskergruppe fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet - i samarbejde med blandt andre Nationalt Videncenter for Læsning på Københavns Professionshøjskole - lavet en analyse på tværs af alle de eksisterende studier. Og der er godt nyt.

Bevægelse og læring skal kobles meningsfuldt sammen

Den nye undersøgelse viser, at der er et potentiale i at bruge fysisk aktivitet som en del af undervisningen – når blot bevægelsen integreres målrettet med det faglige indhold. Studierne understreger dermed, at det ikke er bevægelsen i sig selv, men måden den anvendes på, der er afgørende for effekten, fortæller Ole Emil Jensen, videnskabelig assistent på Institut for Idræt og Ernæring og medforfatter til den videnskabelige artikel.

”Resultaterne viser, at hvis den fysiske aktivitet er meningsfuldt tæt forbundet med undervisningens faglige indhold, så leder det til mærkbare forbedringer af børns læse- og staveudvikling. Det kan for eksempel være, at børnene som en del af undervisningen former de bogstaver med kroppen, som de skal lære. Det har en langt bedre læringseffekt, end hvis bevægelsen foregår uden en direkte kobling til undervisningen,” udtaler Ole Emil Jensen.

Studiet viste, at bevægelsen primært styrker elevernes bogstavkendskab. Det vil sige genkendelse og navngivning af bogstaver og forståelsen af, hvilken lyd hvert bogstav repræsenterer, samt deres ordgenkendelse og stavning. Modsat kunne man se at i de studier, hvor den fysisk aktivitet ikke var integreret i den faglige indlæring - som ”Brain Breaks” hvor eleverne rejser sig og er fysisk aktive i fem minutter i midten af timen - der var der kun en lille eller ingen faglig effekt.

Ny måde at organisere undervisningen på?

Konklusionerne bør have betydning for, hvordan undervisningen organiseres i fremtiden, mener lektor Jacob Wienecke:

"Som flere studier har vist, er børns tidlige færdigheder inden for stavning og læsning en vigtig indikator for deres fremtidige skolegang. Derfor er det essentielt at skabe en stærk start og forskning viser blandet andet, hvordan bevægelse i undervisningen kan give elever i de yngste klasser et markant løft allerede tidligt i læringsprocessen. Vi håber, at dette på længere sigt kan påvirke den generelle tilgang til den tidlige læse- og staveundervisning i folkeskolen,” siger Jacob Wienecke.

Han bakkes op af Anne-Mette Veber Nielsen, der er ph.d. på Nationalt Videncenter for Læsning på Københavns Professionshøjskole. Hun mener, at fundene bør påvirke udviklingen af fremtidens skole:
Dette studie bidrager med vigtig ny viden, og – selvom der stadig er brug for nye, stærke studier, der dykker ned i området – så viser vores fund, hvilke former for bevægelse, der kan styrke den tidlige udvikling af børns læse- og stavefærdigheder. Men hvad vigtigere næsten er; studiet viser også, hvilke former for bevægelse, der IKKE har samme positive effekt på børnenes indlæring. Så vi ved både, hvad vi skal vælge til, og hvad vi skal vælge fra, hvilket er vigtigt at få formidlet til studerende på læreruddannelsen,” siger Anne-Mette Veber Nielsen.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Bevægelse i undervisningen styrker børns læse- og stavefærdigheder