Om os
Minna Nørgaard Bruun
Faglig konsulent i NVOL og adjunkt på Videreuddannelsen KP med ekspertise inden for ordblindhed og andre skriftsproglige vanskeligheder.
Uddannelse
Audiologopæd cand.mag., Københavns Universitet, 2005
Projekter og udgivelser
2022: Viden Om Undervisning i skriftlig fremstilling målrettet ordblinde elever. For Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, i samarbejde med Rambøll og VIA UC.
2021: Kortlægning af Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder. For Børne- og Undervisningsministeriet i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning og Københavns Universitet.
2020-2022: Projekt Læsesucces for ordblinde børn. For Egmontfonden i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning og landets seks professionshøjskoler.
2020-2021: Viden Om Forebyggelse af afkodningsvanskeligheder. For Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, i samarbejde med Rambøll og VIA UC.
2018-2019: Ordblindevenlig didaktik og coaching i grundskolen (GODS). Midler fra A.P. Møller Fonden.
2010-2011: Taskforce og pilotprojekt E/skolen. Midler fra Skolestyrelsen, Indsatsområde Lokale Taskforce for skoleudvikling
2010-2011: Forsøgsarbejde RIOO, Ordblindeefterskolerne. Midler fra Uddannelsesstyrelsens Skoleudvikling, Indsatsområde It i undervisningen
Udgivelser
Podcast: Hvad er DLD i skolen? (2022). Nationalt Videncenter for Læsning.
Podcast: Spørg om skolebørn – Ordblindhed (2022). Skole & Forældre og TrygFonden.
Podcast: Med ordblinde elever i klassen – differentiering med læse- skriveteknologi (2021). Nationalt Videncenter for Læsning.
Bruun, M. (2021). Lad en voksen tage ansvaret for den samlede indsats. I K. Friis, & D. Østergren-Olsen (red.), Literacydidaktik - elever i literacyvanskeligheder (s. 65-74). Frederikshavn: Dafolo.
Bruun, M. (2020). Forudsætninger eller følger – om motivation og selvbillede i arbejdet med læse-og skrivevanskeligheder. Liv I Skolen, 22(3), 80-95.
Bruun, M. (2019). Et startskud til ordblindes udnyttelse af læse-skrive-teknologi i alle fag. Viden om Literacy, 26, 100-106.