Læsevejlederuddannelsen til folkeskolen havde ved projektets begyndelse eksisteret i to år som en halv pd-uddannelse, der blev udbudt af professionshøjskolerne.
I skoleåret 2007-08 blev 598 læsevejledere uddannet, og man må således sige, at søgningen til uddannelsen var ret massiv, og at mange læsevejledere kom i gang på skolerne.
Spørgsmålet var imidlertid, om uddannelsen klædte de studerende godt nok på til at varetage den ændring i organisationstænkning, der var intentionen med uddannelsen.
Projektet var en kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen og af læsevejlederuddannelsen.
Med udgangspunkt i en undersøgelse af læsevejledernes praksis på fire skoler i Aarhus var hensigten at skabe et vidensgrundlag i forhold til praksisfeltet og i forhold til uddannelsen.
Målet var, at projektets konklusioner og anbefalinger dels kunne bidrage til de ønskede forandringer i praksisfeltet, dels kunne føre til justering af uddannelsen og pege på mulig supplering.
Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2009 - december 2010
Projektet blev afsluttet i 2011.