Projekter
Evaluering af læsevejlederfunktionen på EUD-området
Manglende opmærksomhed på fagsprog og de gråzoner, som ligger omkring det, kan være en stor hindring for elevers udbytte af undervisningen. Det gælder ikke mindst på erhvervsskolerne.
Nationalt Videncenter for Læsning gennemfører i samarbejde med UC Syd en evaluering af læsevejledernes muligheder for at støtte faglærerne og udvikle nye strategier for læsestøttende undervisning.
I evalueringen ses der særligt på læsevejledernes rolle og muligheder på erhvervsskolerne, samt hvordan sproglig opmærksomhed kan styrke det faglige udbytte og højne gennemførelse.
Evalueringen er knyttet til Region Syddanmarks projekt ”Læseløft Syd” og gennemføres som et samarbejde mellem Nationalt Videncenter for Læsning og UC Syd.
Evalueringen gennemføres gennem litteraturstudie, interviews og observationer, hvor der ses på vilkår og muligheder i læsevejledernes arbejde.