Projekter
Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har iværksat et udviklings- og investeringsprogram på folkeskoleområdet. Formålet er at udvikle, afprøve og udbrede nye løsninger, der bidrager til, at folkeskolen i højere grad kan rumme elever med særlige behov.
Programmet skal bidrage til realiseringen af folkeskolereformens mål om at reducere betydningen af social baggrund og til at reducere gruppen af elever, der ikke opnår tilstrækkelige læse- og regnefærdigheder. I regi af programmet er det besluttet at afsætte midler til et initiativ om ”Sprogforståelsesvanskeligheder”. Initiativet skal gennemføres som et forskningsprojekt af Nationalt Videncenter for Læsning i samarbejde med Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab ved Københavns Universitet.
Projektet består af to kortlægninger. Dels en forskningskortlægning i form af et systematisk overblik over effektundersøgelser, der indbefatter indsatser målrettet elever med sprogforståelsesvanskeligheder. Indsatser, der specifikt er målrettet elever med udviklingsmæssig sprogforstyrrelse, behandles særskilt. Dels en praksiskortlægning i form af en spørgeskemaundersøgelse ved 20 skoler, der har til formål at afdække, hvilke indsatser skolerne iværksætter for elever på 0.-2. klassetrin, der vurderes at have sprogforståelsesvanskeligheder. Herunder hvorvidt skolerne har en særlig opmærksomhed på og evt. samarbejde med kommunens logopæder om elever med udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. På baggrund af spørgeskemaanalysen udvælges op til fem skoler til nærmere casestudier.