Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Projekter

Læsekultursatsning

Med denne satsning ønsker Nationalt Videncenter for Læsning at styrke en meningsfuld og mangfoldig læsekultur, der fremmer livslang læsning og læring hos børn, unge og voksne.
Tilknyttet satsningen er:

  • Marianne Eskebæk Larsen, cand.mag. og lektor
  • Kristiane Hauer, ph.d.
  • Henriette Romme Lund, ph.d.

Initiativer

I satsningen undersøger og udvikler vi eksisterende læsekulturer i dagtilbud, skole, uddannelse og fritid. Konkret og aktuelt danner læsekultursatsningen ramme for en række formidlingsinitiativer. Disse er artikler i fagblade og debatindlæg samt konferencen: Læsekultur - fra toodler til teen den 26. november 2024.

Ønsket er på sigt at gennemføre projekter, der undersøger og udvikler børn, unge og voksnes læsekultur og hvor det tværgående udgør et samlende tema. Til eksempel kan projekterne bevæge sig på tværs af institution og hjem, på tværs af aldre og på tværs af fagligheder.

Læsekultur som optik

I satsningen er begrebet læsekultur genstand for stadig diskussion og undersøgelse. Det skyldes, at begrebet allerede anvendes hyppigt i såvel forskning som praksis samtidig med, at det ikke er muligt at finde en endegyldig definition af begrebet.

Den eksisterende begrebsbrug har dannet afsæt for vores foreløbige begrebsdefinition, som rummer fire forskellige og internt afhængige perspektiver på læsning.
De fire perspektiver er:

  • Læsekultur som praksis i form af det læseren gør i sit møde med tekst og læsemedie
  • Læsekultur som relationer i form af forbindelser og fællesskaber mellem læsere og det, der sker i mødet mellem læsere
  • Læsekultur som kontekst i form af de konkrete sammenhænge, som skaber læsere og tiltrækker læsere samt det miljø, som understøtter og inviterer til læsning
  • Læsekultur som værdi i form af de såvel eksplicitte som underforståede værdier, som knytter sig til læsepraksis, til relationer og til kontekst.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Læsekultursatsning