Projekter
Læsekultursatsning
Med denne satsning ønsker Nationalt Videncenter for Læsning at styrke en meningsfuld og mangfoldig læsekultur, der fremmer livslang læsning og læring hos børn, unge og voksne. Tilknyttet satsningen er:
- Marianne Eskebæk Larsen, cand.mag. og lektor
- Kristiane Hauer, ph.d.
- Henriette Romme Lund, ph.d.
Initiativer
I satsningen undersøger og udvikler vi eksisterende læsekulturer i dagtilbud, skole, uddannelse og fritid.
Aktuelt danner læsekultursatsningen ramme for en række formidlingsinitiativer. Disse er artikler i fagblade og debatindlæg samt konferencen: Læsekultur - fra toodler til teen den 26. november 2024.
Ønsket er på sigt at gennemføre projekter, der undersøger og udvikler børn, unge og voksnes læsekultur i bredden og dybden og har det tværgående som et særligt fokuspunkt. Til eksempel kan projekter bevæge sig på tværs af institution, skole og hjem, på tværs af aldre og på tværs af fagligheder.
Læsekultur som optik
I satsningen undersøger og diskuterer vi også, hvad læsekultur er. Ordet 'Læsekultur' bliver hyppigt brugt i både forskning og praksis, men med lidt forskellige betydninger, afhængigt af sammenhængen. Vi mener, at særligt fire perspektiver er vigtige at holde sig for øje i forhold til læsekultur. De er:
- Læsekultur som praksis i form af det læseren gør i sit møde med tekst og læsemedie
- Læsekultur som relationer i form af forbindelser og fællesskaber mellem læsere og det, der sker i mødet mellem læsere
- Læsekultur som kontekst i form af de konkrete sammenhænge, som skaber læsere og tiltrækker læsere samt det miljø, som understøtter og inviterer til læsning
- Læsekultur som værdi i form af de såvel eksplicitte som underforståede værdier, som knytter sig til læsepraksis, til relationer og til kontekst.