Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Projekter

Læselyst.nu

Over de næste ti år vil Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU – Center for Undervisningsmidler samarbejde om den nationale læselystkampagne Læselyst.nu. Læselystkampagnen strækker sig over ti år og er møntet på elever i 0.-9. klasse.

Målet er at inspirere eleverne til at læse flere bøger og give alle elever, deriblandt også elever med læsevanskeligheder, lystfyldte læseoplevelser.

Sigtet er desuden at understøtte, at flere fagpersoner indtænker læselyst og arbejder med lystfyldte læseoplevelser, samt at flere fagpersoner inddrager eleverne i dette arbejde og samarbejder om læselyst på tværs af professioner.

  • Yderligere information om læselystkampagnen

    Kampagnen bygger på eksisterende viden om læselyst og erfaringer med at styrke og stimulere læselyst. Der er tale om en holistisk tilgang, hvor elevens læselyst er central i skolens undervisning og rum, og hvor der både fokuseres på læselyst på tværs af skolens fag og på tværs af skole, fritid og hjem. Særlig bevågenhed har det tværprofessionelle samarbejde, elevinddragelse, opmærksomhed på elever med læsevanskeligheder samt læsning og læselyst på alle klassetrin fra 0.-9. klasse.

  • Baggrund for kampagnen

    Danske elevers læselyst er lav og faldende, når der sammenlignes med tidligere undersøgelser. Desuden falder læselysten, i takt med at eleverne bliver ældre (Hansen et al., 2021). Aktuelt kan kun 14 % af danske elever i 4. klasse lide at læse (PIRLS 2021). Billedet gentager sig i PISA, hvor kun 5 % af de 15-årige er meget enige i, at læsning er deres yndlingsinteresse (PISA 2018). 

    Samtidig er antallet af elever med lav grad af læsekompetence desværre stigende. Fra at have ligget på omkring 15 % viser de seneste internationale læseundersøgelser (PIRLS 2021 og PISA 2022), at henholdsvis 25% og 19 % af de danske elever nu læser på så lave niveauer, at de har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse.

    Elevernes evne til at fordybe sig er ligeledes udfordret. Lysten til at læse digitale tekster er høj (PISA 2018), og det samme gælder evnen til at scrolle igennem og skimme digitale tekster. Dog har eleverne svært ved at læse længere sammenhængende tekster. Det er bekymrende, da studier har vist, at forståelsen af det læste er højere, når eleven læser tekster trykt på papir frem for tekster vist på skærm (Delgado, 2018).

    Læselyst og gode læseevner er vigtige, fordi læsning er kilde til oplevelser, personlig og alsidig udvikling, til kundskaber, uddannelse og deltagelse i samfundet. 

  • Konsortium

    Bag kampagnen står et konsortium bestående af:

    • Nationalt Videncenter for Læsning, der varetager sekretariatsfunktion og projektledelse
    • Læremiddel.dk
    • CFU - Center for Undervisningsmidler.

  • Styregruppen

    Styregruppen bag Læselyst.nu består af følgende personer fra kampagnens konsortium:

    • Anna Karlskov Skyggebjerg, Nationalt Videncenter for Læsning
    • Ann-Birthe Overholt Nicolaisen, CFU-leder ved Københavns Professionshøjskole og forperson for Center for Undervisningsmidler på tværs af Danmark
    • Line Maxen, CFU-leder ved Professionshøjskolen Absalon
    • Kia Wied, videncenterleder i Læremiddel.dk og er desuden tilknyttet Center for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
    • Dorthe Carlsen, vicecenterleder i Læremiddel.dk samt docent i fagdidaktik og læreruddannelsesdidaktik på UC Syd
  • Advisory board

    Kampagnens aktiviteter og materialer udvikles i dialog med et et advisory board bestående af følgende institutioner og organisationer:

    • Danmarks Lærerforening
    • Danske Skoleelever
    • Dansklærerforeningens Folkeskolesektion
    • Center for Børns Litteratur og Medier, Aarhus Universitet
    • Pædagogisk LæringsCenterForening
    • Landsforeningen Skole og Bøger
    • Landsforeningen af Læsepædagoger
    • Læsekonsulenternes Landsforening
    • Centralbibliotekerne
    • Tænketanken Fremtidens Biblioteker
    • eReolen GO!
  • Litteratur til viden og inspiration

    Balling, G. & Vestergaard, L (2022). Børns læselyst – aktuelle kulturpolitiske tiltag og anbefalinger. Viden om Literacy, 31
    https://videnomlaesning.dk/media/5173/31_gitte-balling_lisbet-vestergaard.pdf 

    Bremholm, J., & Bundsgaard, J. (2019). Danske elevers læsning i danskfaget, i skolen og i fritiden. I V.T. Christensen (red.), PISA 2018. Danske unge i en international sammenligning (s. 72-113). VIVE Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. https://www.vive.dk/media/pure/14477/3610793

    Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R., & Salmerón, L. (2018). Don’t throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational research review, 25, 23–38. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.09.003

    Christensen, V.T., Beuchert, L., & Rasmussen, D. (2023). PISA 2022. Hovedrapport. VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/int/231204-pisa-2022-hovedrapport-pdf-ua.pdf

    Fougt, S.S., Neubert, K., Kristensen, R.M., Gabrielsson, R.H., Molbæk, L., & Kjeldsen, C.C. (2023). Danske elevers læsekompetence i 4. klasse. Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021. https://www.jstor.org/stable/jj.3850481

    Hansen, T.I., & Hansen, S.R. (2023). Børn og unges læseglæde: En forundersøgelse af arbejdet med børn og unges læseglæde og læsekultur med særligt fokus på samarbejde mellem folkebiblioteker og skolernes pædagogiske læringscentre. Tænketanken Fremtidens Biblioteker. http://www.fremtidensbiblioteker.dk/upl/website/brn-og-unges-lseglde/Brnogungeslsegldevidensafdkning.pdf

    Hansen, S.R., Hansen, T.I., & Petterson, M. (2022). Børn og unges læsning 2021. Aarhus Universitetsforlag. https://unipress.dk/udgivelser/b/b%C3%B8rn-og-unges-l%C3%A6sning-2021/

    Hauer, K. (2024). Læsning og fordybelse. Aarhus Universitetsforlag.

    Lund, H.R., Hannibal, S., & Vestergaard, L. (2020). Lystlæsning i læsebånd. En håndbog til skoler og folkebibliotekers samarbejde om læsebånd. Tænketanken Fremtidens Biblioteker. https://www.videnomlaesning.dk/media/3581/haandbog-samle_opslag.pdf

    Lund, H.R., & Skyggebjerg, A.K. (2021). Børns læselyst: En forskningsoversigt. Aarhus Universitetsforlag. Pædagogisk Indblik bind 13. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/Boerns_laeselyst/13_-_Boerns_laeselyst_-_04-11-2021.pdf 

    Lund, H.R. (2024). Digitaliseringens betydning for børn og unges læsning – otte tematikker og fem tendenser. Bogpanelet. Kulturministeriet.
    https://kum.dk/fileadmin/_kum/1_Nyheder_og_presse/2024/Bogpanelet_Digitaliseringens_betydning-TG.pdf

    Nasjonalt lesesenter (2025) Tid for lesing Læsekampagne. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking. 

    Vestergaard, L. (2024). Kortlægning af læselystprojekter 2014-2019. Slots- og Kulturstyrelsen.
    https://slks.dk/fileadmin/user_upload/SLKS/Omraader/Kulturinstitutioner/Biblioteker/I_fokus/Laeselyst/Kortlaegning_af_laeselystprojekter.pdf

  • Projektkonsulenter
    Henriette Romme Lund
    Ph.d.
    hrlu@kp.dk

    Henriette Romme Lund forsker i børns læsning, læselyst og læseulyst. Hun er specialkonsulent i Nationalt Videncenter for Læsning og projektleder for læselystkampagnen Læselyst.nu.

    Ayoe Quist Henkel
    Ph.d. Lektor, VIA UC
    AQH@via.dk

    Ayoe Quist Henkel forsker i danskfaget med fokus på børnelitteratur, børns læse- og mediepraksisser og udvikling litteraturdidaktik. Hun underviser i læreruddannelsen på professionshøjskolen VIA.

    Stine Reinholdt Hansen
    Ph.d., Lektor UC Lillebælt
    srha1@ucl.dk

    Stine Reinholt Hansen forsker i børnelitteratur og børns læsevaner og har bl.a. haft ansvar for de seneste to læsevaneundersøgelser, der er lavet i Danmark af børns læsning og mediebrug i fritiden. Hun underviser i læreruddannelsen på professionshøjskolen UC Lillebælt.

    Katja Neubert
    Adjunkt, Professionshøjskolen Absalon
    kane@pha.dk

    Katja Neubert har været del af forskerholdet i de danske PIRLS-undersøgelser, hun underviser i læreruddannelsen på professionshøjskolen Absalon.

    Roland Hachmann
    Ph.d, Lektor, professionshøjskolen UC Syd
    rhac@ucsyd.dk

    Roland forsker i didaktisk design for transformationer af viden og deltagelse mellem professionsuddannelse og -praksis. Han underviser i læreruddannelsen på professionshøjskolen UC Syd.

    Marianne Eskebæk Larsen
    Lektor, Professionshøjskolen KP
    mael@kp.dk

    Marianne Eskebæk Larsen er ekspert i børnelitteratur og billedlitteratur. Hun er faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning og underviser desuden i pædagoguddannelsen på professionshøjskolen KP.

    Kristiane Hauer
    Ph.d., lektor
    krih@kp.dk

    Kristiane Hauer forsker i læsning, litteratur og fordybelse. Hun er faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning og underviser desuden på Aarhus Universitet, DPU.

    Sara Stefansen Hannibal
    Lektor, Professionshøjskolen KP
    SHAN@kp.dk

    Sara Stefansen Hannibal forsker i samarbejdsrelationer, skrivning og tidlig literacy. Hun er lektor i dansk ved KP, Campus Carlsberg og underviser primært i dansk 1.-6. klasse på LU

    Louise Soraya Sturich Berggreen
    Chefkonsulent, Kommunikationskonsulent v. CFU
    loube@kp.dk

    Louise Soraya Sturich Berggreen arbejder med kommunikation i CFU-Center for Undervisningsmidler, Danmark.

    Trine Ferdinand
    Pædagogisk Konsulent, CFU, Professionshøjskolen KP
    trif@kp.dk

    Trine Ferdinand arbejder med vejledning og formidling i forhold til dansk udskoling på CFU, Professionshøjskolen KP.

    Mette Bech
    Pædagogisk konsulent, Professionshøjskolen Absalon
    mebe@pha.dk

    Mette Bech arbejder med forskellige kompetenceforløb i sprogbaseret undervisning, formidling af dansk i indskolingen og dansk som andetsprog.

    Maria Thrane
    Pædagogisk konsulent, VIA UC
    mrth@via.dk

    Maria Thrane arbejder med læsning, kreativ didaktik i danskfaget og undervisning af elever med dansk som andetsprog.

    Henriette Hjelm Hansen
    Pædagogisk konsulent, Professionshøjskolen UC Nord
    hhh@ucn.dk

    Henriette Hjelm Hansen arbejder særligt med pædagogisk it, teknologiforståelse og engelsk som sprogfag.

    Bettina Skov Halskov
    Pædagogisk konsulent, Professionshøjskolen UC Lillebælt
    bsha@ucl.dk

    Bettina Skov Halskov arbejder særligt med de pædagogiske læringscentre/skolebiblioteket, børns læselyst og co-teaching.

    Martin B. Poulsen
    Pædagogisk konsulent, Professionshøjskolen UC Syd
    mbap@ucsyd

    Martin B. Poulsen arbejder særligt med dansk undervisning i forhold til udskoling og mellemtrin.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Læselyst.nu