Projekter
Sproggaven med i skole
Sproggaven med i skole er et projekt, der styrker børns overgang fra dagtilbud til skole og skaber et stærkt fagligt og tværprofessionelt samarbejde mellem lærere og pædagoger i indskolingen, pædagoger i SFO og pædagoger i dagtilbuddene. Samarbejdet har fokus på det sprog, som børnene skal lære, når de starter i skole – det sprog, der er knyttet til skolens fag.
Børnene i Fredensborg Kommune er vant til at læse og tale om bøger, vant til at møde nye ord og begreber og udvikle deres ordforråd, og de er vant til at deltage i aktioner. Det er de, fordi de har deltaget i projektet Sproggaven – det starter med sprog, og de kender derfor mindst 16 klassiske børnebøger, som pædagogerne har læst sammen med dem i dagtilbud. Nu, hvor det går fra dagtilbud til børnehaveklasse og 1. klasse, skal deres sproglige repertoire udvides. Der skal arbejdes med sproglig kontinuitet og genkendelighed. Men børnene skal også lære nye ord og nye faglige begreber. Grebet er at tage udgangspunkt i det, børnene har været vant til i dagtilbud, og bygge videre derfra, når de starter i skole.