TeL4ELE var en forkortelse for projektet Teacher Learning for European Literacy Education.
Projektet havde til formål at forbedre elevers læringsresultater – især for de elever, der var uddannelsesmæssigt dårligt stillet. Dette skulle ske ved at udvikle underviseres viden om en ny literacypædagogik, Systemisk Funktionel Lingvistik (SFL).
Konkret blev der arbejdet med en afprøvning af den sprogbaserede metode Reading to Learn i projektet.
Projektet blev gennemført i et samarbejde mellem forskere og praktikere fra Spanien, Portugal, Skotland, Sverige og Australien og støttes økonomisk af EU’s program for livslang læring.
Ny viden om SLF-baseret pædagogik
Over de to år, projektet varede, skulle deltagerne samle og opbygge en fælles viden og forståelse for SFL-baseret pædagogik. Noget, der både ville ske via nationale og internationale møder samt ved at udvikle et fælles undervisningsmateriale, der skulle afprøves i folkeskolen, naturligvis med support fra det pågældende lands projektkonsulenter.
Erfaringerne fra de forskellige lande blev udvekslet og diskuteret på internationale konferencer, hvor australske forskere på området også deltog.