Tidsskrift
Læse- og skriveteknologi
Nr. 11
Ifølge PISA-undersøgelserne mangler 15 % af en årgang i Danmark funktionel læsekompetence. Det betyder, at de har svært ved at forstå, anvende, reflektere over og engagere sig i indholdet i skrevne tekster. Det gør det sværere at opnå sine mål, udvikle sin viden og sine muligheder, og endelig vil det være vanskeligt at deltage aktivt i samfundslivet og at matche de krav til læsning og skrivning, som nutidens hverdags- og arbejdsliv stiller.
Det er indlysende, at der skal gøres – og allerede gøres – en indsats for at løfte disse børns læringsvilkår og funktionelle læsekompetence, og her er læse- og skriveteknologi en oplagt mulighed. Både fordi teknologien i forvejen er en stor del af vores hverdag og samfund, og fordi den teknologiske udvikling har givet os mulighed for at producere flere og mere avancerede hjælpemidler.
Hent viden om literacy
Hent de enkelte artikler
Læse- og skriveteknologi – status og perspektiver
Af Erik Arendal
I denne artikel giver jeg en status for den læse- og skriveteknologiske udvikling lige fra de første programmer til computeren til de nyeste teknologiske gadgets. Jeg afslutter med at diskutere de pædagogiske og didaktiske udfordringer, der opstår, når læse- og skriveteknologiske værktøjer udfordrer – eller supplerer – det, som mange vil opfatte som traditionel læsning og skrivning.
Bæredygtige teknologiske løsninger
Af Martin Hauerberg Olsen
Denne artikel kommenterer nogle udviklingstendenser og diskussioner, som er opstået, i takt med at navnlig det læsefaglige område er blevet ramt af hjælpemiddelteknologiens sprudlende tidevandsbølge af nye muligheder. Videre problematiserer artiklen læse- og samfundsdebattens tilbagevendende bud på ændring af begrebet læsevanskeligheder – en tendens, der blandt andet har lagt sig direkte i kølvandet på den teknologiske bølge.
Læse- og skrivestøtte med it – en fælles sag og et fælles ansvar
Af Kirsten Bladt
De mange erfaringer fra Skanderborg Kommune viser, at it-støttet undervisning er en stor, mangfoldig og kompleks opgave, som eleverne ikke kan klare alene. Artiklen er en opsummering af vore mange erfaringer med it-støttet undervisning til elever i store læse- og skrivevanskeligheder.
IT-mappen og inklusion som hverdagspraksis på begyndertrinnet
Af Karin Tweddell Levinsen
De første skoleår er særlig sårbare for læse/skrivesvage og ordblinde børn, fordi de kan nå at opsamle mange nederlag, der kan præge deres læring og selvtillid fremover. I denne artikel fortæller jeg om erfaringerne fra et omfattende forsknings- og udviklingsprojekt kaldet Projekt IT-Mappen i Rødovre.
Læsedidaktik med IT
Af Karin Halvorsen
I artiklen gives der bud på, hvordan målrettet brug af digitale værktøjer sammen med den gode læseundervisning kan højne både det fagfaglige og det læsefaglige udbytte og samtidig støtte overgangen fra hverdagssprog til fagsprog. Og de forskellige bud eksemplificeres med uddrag fra konkrete undervisningsforløb.
Hvor meget hjælper it-hjælpemidler?
Af Holger Juul
Alle er enige om de store muligheder i it-hjælpemidler til læsning og skrivning – og mange ordblinde oplever selv, at de bliver hjulpet. Men indtil videre er dokumentationen for reelle effekter ganske sparsom.
Lyt, læs og lær – læseteknologi i skolen
Af Bent Saabye Jensen og Stine Fuglsang Engmose
I udviklingsprojektet ”lyt, læs og lær” udvikles, iagttages, analyseres og beskrives læseteknologiens didaktiske muligheder og begrænsninger på skolens tre trin, indskolingsafdelingen, mellemtrinet og udskolingsafdelingen
Mobilteknologi som strategi til at støtte skriftsprogsfærdigheder
Af E.A. Draffan
I de seneste år har vi set stigende brug af smartphones og tablets ikke kun til kommunikation, men også til at læse, tage notater, holde styr på tiden, finde vej og mange andre nyttige strategier. I nogle tilfælde har elever og studerende valgt disse strategier for at overvinde problemer i forbindelse med specifikke indlæringsvanskeligheder og dysleksi, herunder dårlige skriftsprogsfærdigheder, orientering og tidshåndtering. Denne artikel søger at give et overblik over de muligheder, der findes, og de barrierer, der kan forekomme, når man vil bruge mobilteknologi som en strategi til at støtte skriftsprogsfærdigheder.
RIOO – et Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer
Af Minna Bruun
I maj 2010 begyndte vi, på LæseTek, i samarbejde med landets Ordblindeefterskoler at udvikle en staveprøve, der havde til hensigt at undersøge ordblinde elevers stavning udelukkende med henblik på at opsætte ordforslagsprogrammers korrektur eller alternative forslag individuelt. Udviklingsprojektet udsprang af, at vi manglede dette redskab i det praktiske arbejde med undervisning af ordblinde børn, unge og voksne.
Anmeldelse af ClaroRead
Af Marie W. Bertelsen
Gennem de sidste ca. 10 år er der blevet udviklet stadigt bedre og mere fleksible kompenserende programmer til læse-stavesvage. Typisk består programmerne af en oplæsningsmulighed med syntetisk tale og med stavehjælp i form af en stavekontrol eller et ordforslagsprogram. Siden programmet Yak Yak har der stort set kun været udviklet programmer af denne type til Windowsbaserede pc’er, men efterspørgslen efter programmer til Mac-computere er nu stigende. ClaroRead er et bud på et sådant program.
Anmeldelse af CD-ORD (version 8.1)
Af Lenni Gottlieb
CD-ORD er et it-værktøj, der kan give alle støtte til læsning og skrivning i skolen, under uddannelse, på jobbet og privat. Det kan anvendes både som et kompenserende/ kvalificerende værktøj og som et pædagogisk redskab i undervisningen i dansk, engelsk, tysk og andre sprog.
Anmeldelse af: Fokus på lese- og skrivevansker
Af Kirsten Friis
Igennem en række artikler giver Nordens Välfärdscenter anbefalinger og eksempler til, hvordan alle personer trods eventuelle læse-skrivevanskeligheder kan sikres lige deltagelse i skole, uddannelse og samfund. Det sker med reference til FN’s internationale handicapkonvention, 2006. Det er lettilgængelige, korte artikler med fin faglig vinkling, men et mere sammenhængende og skarpt fokus på dette væsentlige tema savnes.