Tidsskrift
Læseforståelse
Nr. 2
Den nye Danlæs-rapport viser, at der er fremgang at spore i danske børns læsning.
I hvert tilfælde i de første år i skolen. I resultaterne fra første klasse er der markant flere sikre læsere i 2004 end bare fire år tidligere. Men fra tredje klasse går det galt. Her er resultatet det samme som i 1987 trods 10 års fokus på læseundervisning. Hvad er det, der går galt?
Danlæs-rapporten peger ikke på forklaringer. Den koncentrerer sig om at identificere faktorer, der har indflydelse på læsningen og lægge op til dialog om læseindsats på de enkelte skoler. Interessant nok er langt de fleste af de faktorer, Danlæs peger på, hentet udenfor selve læseprocessen og drejer sig om klassens forhold, dansklærerens kompetencer og pædagogiske holdninger, forældresamarbejde og anvendelse af materialer og læremidler. Det viser, at der kan være langt ind til kernen – læsning.
Når resultatet er blevet bedre i de første klasser, kunne en forklaring være, at der har været sat turbo på at knække den alfabetiske kode. Og afkodning er da også en forudsætning for overhovedet at begive sig ind i skriftsprogets verden. Men læseforståelse er meget mere end at afkode en tekst, og den kommer ikke nødvendigvis af sig selv. Elevens viden om verden, viden om teksters opbygning og syntaks, ordforråd og sproglige udvikling, forståelsesstrategier og motivation er komponenter i læseforståelsen, som undervisningen i højere grad må inddrage. Der skal altså undervises i læseforståelse.
Derfor sætter vi fokus på det emne i dette nummer af Viden om Læsning.