Tidsskrift
Ordforråd og -kendskab
Nr. 4
”Tag mig på alt, undtagen på ordet”, skrev Suzanne Brøgger i 1970'erne.
Formuleringen fortæller en munter historie om den unge Brøgger og om samtiden, men derudover siger den også noget om, hvor afgørende det er at være i stand til at vælge netop det ord, som passer i konteksten; man kan risikere at blive taget på det. Uanset om ordet er talt eller skrevet, vil modtageren foretage en tolkning for at etablere forståelsen.
På samme måde som ekspressionen kan være udfordrende, kan receptionen være det. Vender vi blikket mod de skrevne tekster og læseforståelsen, er ordkendskab og ordforråd en afgørende forudsætning for god læseforståelse. Det siger sig selv, at forståelse for ordets grundbetydning er nødvendig, men den er i sig selv ikke tilstrækkelig. Også viden om sprogbrugssituationen, syntaktiske forhold og de kontekster, ordet indgår i, vil være med til at afgøre kvaliteten af læseforståelsen.
Det gælder i fiktionsteksten og i lige så høj grad i lærebogen. Det er heller ikke ligegyldigt, hvordan vi vælger at arbejde med ordkendskab og ordforråd. For at belyse såvel det faglige felt som de didaktiske overvejelser over undervisningen har vi i dette nummer af fagtidsskriftet Viden om Læsning den glæde at præsentere såvel den forskningsbaserede viden som praktikerens bud på arbejdet med ordforråd og ordkendskab.