Vidensunivers: Læselyst
Vidensunivers: Læselyst
Af: Katja Vilien
Der er mange grunde til at sætte fokus på læselyst, ligesom der er mange definitioner af, hvad begrebet dækker over. I dette vidensunivers finder du definitioner af begrebet læselyst, viden om børns læsevaner og ikke mindst en række bud på succesfulde praksisser omkring forskellige facetter af læselyst.
Læselyst er aktuelt i skolen, men hvad er læselyst egentlig? Denne artikel åbner læselystbegrebet og diskuterer læselyst i skolen. Det sker på baggrund af Victor Nells forskning i ludic reading.
I forskningsoversigten har ph.d.-stipendiat Henriette Romme Lund og lektor i børns fiktionslæsning Anna Karlskov Skyggebjerg foretaget en gennemgang af den internationale forskningslitteratur i skolebørns læselyst.
”Så kigger jeg forældrene dybt i øjnene og håber, de forstår, at børn kun skal læse noget, de synes er spændende.” Julie Ottosen fra Vanløse Bibliotek fortæller om booktalks.
Hvordan skaber man et læserum i skolens gamle gymnastiksal? Centeret besøgte Brønshøj Skole, hvor en folkebibliotekar og to lærere har forvandlet reb og ribber til et læsemiljø.