Konferencer og seminarer
Faglig Fredag med Didaktik-Dansk: ” Fra læseulyst til læselyst”
Hvordan kan vi som fagpersoner bidrage til udviklingen af en stærk og bæredygtig læsekultur, der kan inspirere og engagere børn og unge til at en øget læselyst? Hvilke didaktiske tiltag kan være med til at fremme børn og unges læseglæde, og i hvilken retning skal læselystforskningen bevæge sig?
For cand.pæd i didaktik(dansk)-studerende, den danskdidaktiske forskningsgruppe, UC-undervisere og -forskere i danskdidaktik og lærerstuderende i dansk.
Program
14.00-14.10: Præsentation af dagens program v. Anna Caroline Mogensen og Thomas Roed Heiden.
14.10-14.35: Susan Buer Toldam (Cand.pæd.-studerende i dansk didaktik, læsevejleder og skolebibliotekar på Højby Skole ved Odense): ”Læsning med hele kroppen” - en undersøgelse af kropslige perspektiver på læsning og de didaktiske implikationer af dette”.
14.35-15.00: Simon Skov Fougt (Lektor, AU/DPU): ”Lyst, glæde, ulyst og had – og læsning” - hvad er op og ned i begreberne, og hvad ved vi herom?
15.00-15.20: Pause med snacks
15.20-15.40: Victoria Kryger (Lærer og cand.pæd.-studerende i dansk didaktik): ”En undersøgelse af unges læsepraksis på Booktok i et socialt literacy-perspektiv”.
15.40-16.05: Nana Emilie Krogh Lorentzen: ”Mørkelæsning: En sanseetnografisk undersøgelse af mørkelæsningens potentialer ifm. elevers læseoplevelser og læselyst”.
16.05-16.50: Fælles debat (Anna Caroline Mogensen er ordstyrer): ”Hvordan kan vi skabe en læsekultur, der fremmer læseglæden hos børn og unge?”