Aktuelt
Nyt tidsskrift: Grammatik i kontekst
Grammatikundervisning har længe været dårligt belyst i en dansk kontekst. Det råder vi nu bod på med et temanummer af tidsskriftet Viden om Literacy om grammatik i kontekst baseret på aktuel forskning. Viden om Literacy nr. 27 er udkommet.
En stor gruppe forskere på tværs af Danmark har undersøgt, hvordan grammatikundervisning praktiseres på en række skoler. I forlængelse af denne kortlægning har gruppen eksperimenteret med udvikling af kontekstualiseret grammatikundervisning i sprogfagene dansk, engelsk og tysk. Projektet hedder Gramma3, og projektets fund formidles over otte artikler i første del af dette temanummer.
Debra Myhill indleder temanummeret med en introduktion til sin grundlæggende forskning og den holistiske tilgang til grammatikundervisning, som har inspireret Gramma3-projektet. I sidste del af temanummeret præsenteres en række danske og norske bidrag om grammatikundervisning på tværs af sprogfag. Flere artikler diskuterer, hvordan tværsproglig eller translanguagingpædagogik kan sættes i spil med inddragelse af elevernes sproglige repertoirer eller klassens selvopfundne sprog. Vi får eksempler på, hvordan en SFL-baseret tilgang kan klæde elever på til at skrive litterære tekster på tværs af sprogfag. Og sidst men ikke mindst præsenteres undersøgelser af læreres respons på grammatik i elevers tekster, og vi får indblik i grammatikundervisning i franskfaget.
Som noget nyt har en del af tidsskriftets artikler gennemgået fagfællebedømmelse.