Aktuelt
Filmet oplæg: Kritisk læsning og kildekritik i det digitale klasserum
Med digitaliseringens og internettets mange nye medieformater befinder vi os i dag i et komplekst tekst- og informationslandskab, der stiller øgede krav til vores kritiske kompetence som læsere – også i skolen.
Hvordan vi støtter eleverne i kritisk læsning og kildekritik i det digitale klasserum, er et af de temaer, som drøftes i Nationalt Videncenter for Læsnings nordiske netværk om digital læsning, der samler lærere og forskere fra Danmark, Norge og Sverige.
I oktober 2024 afholdt netværket webinaret Digital læsning og læsedidaktik: Praktiske og teoretiske perspektiver fra klasserum i Danmark, Norge og Sverige, hvor medlemmerne deltog med oplæg. Nedenfor kan du høre de oplæg fra webinaret, som netop behandler kritisk læsning og kildekritik.
Cecilie Weyergang fra Universitet i Oslo giver i sit oplæg et bud på, hvad kritisk læsekompetence for grundskolens ældre elever omfatter. Lene Marie Lilleaas fra Stokke ungdomsskole i Norge giver i sit oplæg konkrete eksempler på, hvordan man i udskolingen kan arbejde med udviklingen af elevernes kritiske læsekompetence, ligesom du i oplægget af Gunilla Bergquist fra Björklinge och Skuttunge skola i Sverige kan høre om konkrete eksempler på kildekritisk arbejde med digitale tekster i historiefaget på mellemtrinnet.
Derudover kan du høre Jens Jørgen Hansen fra Syddansk Universitet fortælle om udforskende læsning med afsæt i to elevers selvstændige arbejde med en projektopgave. Webinaret afrundes af Jesper Bremholm, seniorforsker ved Nationalt Videncenter for Læsning, med opsamlende tanker om de forskellige oplæg.