Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Tidsskrift

Kritisk literacy i danskfaget

Nr. 34

Læsning og skrivning indgår i dag i menneskers liv på hidtil usete måder, og vi skylder vores børn at overveje, ikke bare hvordan de lærer at læse og skrive på nye måder, men også hvilken rolle skolen spiller i menneskers omgang med tekster og sprog som indlejrede i sociale kontekster og magtforhold. Som Kristine Kabel skriver i sit bidrag til dette temanummer, så kan ”Tekster … medskabe, fastholde men også ombryde magtforhold.” I temanummeret sætter vi spot på, hvordan det kan foregå i danskundervisningen.

Verden i dag kræver holdning og handling, og måden vi indgår i verden på gennem sprog, tekst og andre semiotiske udtryksformer udvikler sig konstant. Derfor er det heller ikke enkelt at tage emnet op, men måske vigtigere end nogensinde før.

Viden om Literacy nr. 34 bringer os fra Pølsetyven i 2. klasse til kunstig intelligens og fake news i 9. klasse.

Temanummeret udkommer d. 6. oktober 2023. 

  • Bidragsydere

    Kristine Kabel  

    Hvad er kritisk literacy?  Et aktuelt overblik over tilgange til feltet i danskfaget  

    Lise Kathrine Dahl Larsen  

    Kritisk literacy i indskolingen. Didaktiske principper  

    Oda Andrea Stenslie Haug & Ingvill Krogstad Svanes 

    «Men eg vil ikkje vere tjuv». Bildebøker som utgangspunkt for arbeid med kritisk tenkning på 2. trinn  

    Atle Skaftun 

    Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid  

    Kathy A. Mills  

    Critical literacy and social media - for L1 language learners in the Second Machine Age   

    Kenneth Reinecke Hansen & Jonas Nygaard Blom 

    »Journalister må jo heller ikke lyve, det lærte vi selv i dansk« – om elevers kritiske læsning af falske nyheder på sociale medier  

    Lisbeth Elvebakk & Marte Blikstad-Balas  

    Hvor kritisk leser de som selv skal lære andre å lese kritisk? En studie av norske lærerstudenters møte med tekster fra sosiale medier  

    Aslaug Veum og Gunhild Kvåle 

    Kritisk tekstarbeid på ungdomstrinnet. CritLit-prosjektets utvikling av arbeidsmåter og verktøy for lærere i morsmålsfaget   

    Helle Pia Laursen 

    Kritiske momenter i sprog- og literacyundervisningen* 

     

    *) Artiklen er fagfællebedømt 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Kritisk literacy i danskfaget