Tidsskrift
Kritisk literacy i danskfaget
Nr. 34
Læsning og skrivning indgår i dag i menneskers liv på hidtil usete måder, og vi skylder vores børn at overveje, ikke bare hvordan de lærer at læse og skrive på nye måder, men også hvilken rolle skolen spiller i menneskers omgang med tekster og sprog som indlejrede i sociale kontekster og magtforhold. Som Kristine Kabel skriver i sit bidrag til dette temanummer, så kan ”Tekster … medskabe, fastholde men også ombryde magtforhold.” I temanummeret sætter vi spot på, hvordan det kan foregå i danskundervisningen.
Verden i dag kræver holdning og handling, og måden vi indgår i verden på gennem sprog, tekst og andre semiotiske udtryksformer udvikler sig konstant. Derfor er det heller ikke enkelt at tage emnet op, men måske vigtigere end nogensinde før.
Viden om Literacy nr. 34 bringer os fra Pølsetyven i 2. klasse til kunstig intelligens og fake news i 9. klasse.
Temanummeret udkommer d. 6. oktober 2023.