Tidsskrift
Læsning og IT
Nr. 3
Gutenbergs enkeltstøbte blybogstaver var kun starten. Et par hundrede år senere gav opfindelsen af sætte- og støbemaskinerne mulighed for at bruge hele satslinjer, og så rullede maskinerne. It-rygsækkene med deres kompenserende programmer er måske vores tids blybogstaver, der kan føre til, at skellet mellem de, der kan læse og de, der ikke kan, udviskes. Hvis computerne med lydprogrammer og anden software ikke alene er forbeholdt elever i vanskeligheder, men bruges af alle i den almindelige undervisning, stiller det pludselig alle lige og stempler ikke folk som ordblinde eller læsesvage, men sætter alene fokus på forståelse af indholdet. Noget tyder på, at vi er på den vej.
I dette nummer sætter vi fokus på reformering af læsebegrebet og de nye læseformer. Vi bringer to artikler fra kommuner, der i adskillige år har arbejdet med it-støttet undervisning. Fra vores egen projektverden er der nyt fra projekterne IT og læsning og Literacy i grundskolen. Og endelig tager vi med ud i dansklandskabet med Alineas nye satsning og anmelder desuden fire nye bøger.