Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Tidsskrift

Udfordringer med sprog og læsning - hvordan ser vi det?

Nr. 38

Afdækning af læsevanskeligheder og de mange sproglige forudsætninger, som spiller sammen med læsning, kræver solid faglig viden og stærke didaktiske kompetencer samt forskningsbaserede værktøjer af høj kvalitet. I Viden om Literacy nr. 38 kan du læse om forskeres udvikling af nye test- og screeningsværktøjer og om didaktisk tilrettelæggelse af afdækning i stærke samarbejder mellem fagprofessionelle. Artiklerne berører også afdækning som grundlag for tilrettelæggelse af særlige indsatser, gode sprogmiljøer og undervisning.  

Sidst men ikke mindst sætter vi fokus på børn og unges eget perspektiv på sproglige vanskeligheder, som det kommer til udtryk hos børn med autisme, hf-elever, unge med ordblindhed og hos en kunstner, som portrætterer dysleksi som andet og mere end en vanskelighed. 

Udfordringer med sprog og læsning kan opstå af mange årsager og livet igennem, og derfor kan du læse om både ordforrådsudvikling, ordblindhed, sprogforstyrrelsen DLD, læsevanskeligheder hos børn med autisme, sprogvurdering i børnehaven og udvikling af ordblindetest til børn med dansk som andetsprog. 

Viden om Literacy nr. 38 udkommer d. 25. september online, på tryk og som lyd.

  • Bidragsydere

    Katja Sørensen Vilien & Nina Berg Gøttsche
    Indledning

    Julie Nymann 
    Illustrationer fra serien vores stæmmer er framtidsdrømme 

    Anna Steenberg Gellert (fagfællebedømt artikel)
    Fra DOT til eDOT. Udvikling og afprøvning af en elektronisk dynamisk ordblindetest til børn og unge med dansk som andetsprog og begrænset dansk ordforråd   

    Birgitte Dahlerup Thunbo (fagfællebedømt artikel)
    Fokus på kvaliteten i yngre børns ordforråd: Om udviklingen af en ny type ordforrådstest 

    Minna Nørgaard Bruun, Anders Højen & Carsten Elbro 
    En læsescreening i 1. klasse – om at finde elever, der har brug for opmærksomhed  

    Marie Wolter Bertelsen & Helle Bonderup 
    Hvordan afdækker man ordblindhed hos voksne? Og kan grundskolen lære noget af det?  

    Pia Mortensen 
    Samarbejde om at finde elever i vanskeligheder med skriftsproget   

    Charlotte Øhrstrøm & Laura Rønne Basse 
    Sprogvurdering i dagtilbud – hvorfor og hvordan?   

    Maria Christensen 
    Afdækningen af skriftsprogsvanskeligheder hos børn med autismespektrumforstyrrelser  

    Sara Mose Lindholm Kirkeby & Nina Berg Gøttsche 
    ”… og så gav det jo mening – hvorfor…” Afdækningens betydning for elevens faglige selvforståelse og handlemuligheder  

    Cecilie Egholm Traagaard, Sia Kitt Hinge & Rikke Vang Christensen 
    Unges selvvurdering af sproglige færdigheder i uddannelsessammenhæng  

Del siden på email

Du deler et link til siden: Udfordringer med sprog og læsning - hvordan ser vi det?