Tidsskrift
Test og evaluering af skriftsprog
Nr. 9
Læsetests er hotte i og med lanceringen af de nationale test. Dertil kommer en mangeårig tradition for løbende at teste og evaluere elevers skriftsprog.
Man kan sige meget godt og skidt om læsetest. De giver et godt fingerpeg om, hvordan man som underviser skal differentiere og justere sin undervisning samt viden om, hvor man skal sætte ind i forhold til den enkelte elev. Omvendt kan man sætte spørgsmålstegn ved, om en testbesvarelse kan tegne et fuldstændigt billede af en elevs skriftsproglige kompetencer og udfordringer. Og om en intensiv testning på en uheldig måde kan være bestemmende for, hvad der undervises i.
Uanset hvad, så står det dog klart, at såvel test som andre former for evaluering er en stor del af enhver læsevejleders, dansklærers og læsekonsulents hverdag. Derfor finder vi det også helt naturligt at sætte fokus på området.
Vi har samlet en række artikler, der præsenterer og diskuterer området. Og vi kommer langt omkring. Lige fra beskrivelser af evalueringen som en fortløbende proces, en introduktion til og eksempel på læsekonferencen som et evaluerende møde til præsentationer af konkrete test- og evalueringsmaterialer.