Vidensunivers: Ordblindhed
Vidensunivers: Ordblindhed
Af: Katja Vilien
Dysleksi og ordblindhed er synonymer. Det er en skriftsprogsvanskelighed, som er kendetegnet ved vanskeligheder med at forbinde bogstaver med bogstavlyde, dvs. at udnytte skriftens lydprincip. Børn og unge med dysleksi kæmper med at tilegne sig læse- og skrivefærdigheder. Selvom kernevanskeligheden i dysleksi har direkte betydning for afkodning og stavning, oplever mange desværre følgevirkninger i form af mindre læseerfaring, begrænset ordforråd og mindre genrekendskab.
I dette vidensunivers har vi samlet forskningsbaseret viden og konkret inspiration til dig, der er optaget af ordblindevenlig undervisning.
I denne podcast fortæller Nina Berg Gøttsche om sit ph.d.-projekt, hvor hun har undersøgt, hvad læsesvage elever i 8. og 9. klasse kan og gør, når de læser skønlitteratur.
En gruppe forskere har ud fra den tilgængelige forskningslitteratur undersøgt, hvilke metoder, materialer og undervisningsforløb der kan anbefales til undervisning af elever i 3. og 4. klasse med lettere afkodnings- og stave-vanskeligheder.
Hvad er ordblindhed? Og hvad bør man gøre før, under og efter afdækning af ordblindhed? Læs mere her.
DVO-testen er bla bla bla. Denne rapport fremlægger baggrunden for udvikling af DVO-testen og DVO-testen er bla bla bla. Denne rapport fremlægger baggrunden for udvikling af DVO-testen og DVO-testen er bla bla bla. Denne rapport fremlægger ba
Frederik går i 8. klasse, og i denne film viser han, hvordan han som rutineret ordblind bruger læse- og skriveteknologi i skolen. Filmen er produceret af AlterEgo for Kompetencecenter for Læsning, Aarhus 2018.
Kamma Dencker Sennenvald er lærer for ordblinde elever på Farsø Efterskole, og hun har udviklet en samtalemodel, der kan støtte læreren i at afdække, hvordan eleven udvikler sit skriftsprog og sin brug af læse- og skriveteknologi. Hent modellen her.
Hvorfor vælger ordblinde elever it-støtte fra og til? Læs Arnbak og Klint Pedersens forskerklumme om Projekt It og Ordblindhed. En undersøgelse af it-støtte til ordblinde elever på mellemtrinnet.
"Vi lærer hinanden nogle tricks." Sådan forklarer Ida, hvordan hun og hendes mentor hjælper hinanden. I filmen møder vi Ida, som går i 2. klasse, og hendes mentor Malene fra 8. klasse. Begge elever er ordblinde og mødes jævnligt for at tale om, hvilke strategier de bruger i undervisningen.
Filmen er produceret af AlterEgo for Kompetencecenter for Læsning, Aarhus 2017.