Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Aktuelt

Podcast: Læsning i klassen - på skærm eller papir?

I mange klasserum optræder papirbøger ved siden mobiltelefoner, tablets eller computere. Læreren har derudover ofte en digital tavle til rådighed. I en typisk time er det derfor ikke usædvanligt, at elever skifter mellem papirtekster og digitale tekster flere gange.

Mikkel Sandbak, der er dansklærer på Gladsaxe Skole, forklarer i denne podcast, hvorfor han synes, det er vigtigt, at eleverne læser på forskellige typer enheder. Han fortæller også om, hvad han på baggrund af sine erfaringer mener, at tekster og papir og digitale tekster hver især kan i forhold til læseoplevelsen og arbejdet med tekster i undervisningen.

For Mikkel Sandbak er det nemlig ikke et spørgsmål om enten-eller. Han mener, at papirbogen har sin berettigelse i undervisningen, fordi den lægger op til fordybelse, mens digitale tekster har en klar force i forhold til at give hurtig adgang til en læseoplevelse.

Produceret af: Siri Bonde Andersen og Nationalt Videncenter for Læsning

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast: Læsning i klassen - på skærm eller papir?