Aktuelt
Nyt vidensunivers om ordblindhed
Uge 40 er ordblindeuge, og det markerer Nationalt Videncenter for Læsning blandt andet med en udgivelse af et vidensunivers om ordblindhed (dysleksi).
I vidensuniverset sætter lærere og forskere fokus på test og afdækning af ordblindhed, læse- og skriveteknologi i undervisningen, kommunale indsatser for ordblinde, litteraturundervisning og læsevanskeligheder samt samtaler om elevens skriveudvikling med læse- og skriveteknologi. Vi møder også tre ordblinde elever, som giver os et indblik i brug af læse- og skriveteknologi og en mentorordning.
Børn og unge med dysleksi kæmper med at tilegne sig læse- og skrivefærdigheder. Selvom kernevanskeligheden i dysleksi har direkte betydning for afkodning og stavning, oplever mange desværre følgevirkninger i form af mindre læseerfaring, begrænset ordforråd og mindre genrekendskab. Derfor er det vigtigt fortsat at udvikle ordblindevenlig didaktik, og vi vil løbende udvide universet med nye materialer fremover.