Aktuelt
Sprogforståelsesvanskeligheder er oversete
Ret projektørlyset mod elever med sprogforståelsesvanskeligheder i læsning. Det er en af anbefalingerne i den rapport om læseindsatser i små grupper, Nationalt Videncenter for Læsning offentliggør i dag.
Videncenteret har i samarbejde med Center for Læseforskning ved Københavns Universitet gennemført kortlægningsprojektet Læseindsatser i små grupper for Børne- og Undervisningsministeriet. Formålet har været at kortlægge veldokumenterede og veletablerede indsatser for elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. På baggrund af kortlægningen formuleres i alt ti anbefalinger. Anbefalingerne bygger på tre grundsten, der kan sammenfattes under følgende overskrifter:
Prioritér intensive læseindsatser i små grupper
Et af formålene med kortlægningen var at undersøge, om det er hensigtsmæssigt at organisere undervisning i mindre grupper for elever med læsevanskeligheder. Og det er det. Rapportens anbefalinger bygger på et meget solidt vidensgrundlag, og projektets forskningskortlægning viser, at elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet har et godt og veldokumenteret udbytte af læseindsatser i små grupper, både når det gælder undervisning i afkodning og undervisning i sprogforståelse i læsning. Hvis eleverne bliver undervist intensivt i mindre grupper, kan de i gennemsnit gå lige så hurtigt frem i færdigheder som deres klassekammerater. Når der er tale om elever med omfattende og vedvarende vanskeligheder, er der dog behov for mange timers undervisning. Det er almindeligt, at eleverne har brug for over 100 timers undervisning i en mindre gruppe over flere skoleår, hvis målet er, at de kommer nogenlunde på niveau med deres klassekammerater.
Læs hele forskningskortlægningen her.
Hent inspiration fra udvalgte skoler
Størstedelen af anbefalingerne handler om at udvikle og afprøve læseindsatser målrettet forskellige elevgrupper, og de tager udgangspunkt i konkrete organiserings- og samarbejdsformer, som fire udvalgte caseskoler har gode erfaringer med. På baggrund af fokusgruppeinterviews med ledere, vejledere, lærere og pædagoger fra skolerne har det været muligt at beskrive en række fremmende faktorer og en række udfordringer, som skolerne italesætter i beskrivelsen af deres indsatser. Disse erfaringer kan man med fordel tage ved lære af på andre skoler og medtænke i udviklingen af nye indsatser. Eksempelvis fremhæves vigtigheden af, at skoleledelsen organisatorisk understøtter det tværfaglige samarbejde og giver rum til fælles faglig forberedelse. Og en tilbagevendende udfordring i tilrettelæggelsen af gruppeindsatser er at sikre faglig sammenhæng mellem den særligt tilrettelagte undervisning og den almene undervisning.
Læs hele praksiskortlægningen her.
Sæt fokus på indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
Et centralt fund i projektet er som sagt, at der er et stort behov for at skabe øget opmærksomhed på elever med vanskeligheder med sprogforståelse i læsning. En gruppe, der bl.a. omfatter elever med en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse/developmental language disorder (DLD), som i vid udstrækning er overset blandt fagprofessionelle i skolen og i samfundet generelt. En spørgeskemaanalyse ved 15 udvalgte skoler viser således en markant forskel i opmærksomheden på elever med afkodningsvanskeligheder og elever med vanskeligheder med sprogforståelse i læsning. Eksempelvis er det kun 15 % af de i alt 46 læseindsatser, der bliver beskrevet i spørgeskemaanalysen, der har elever med vanskeligheder med sprogforståelse i læsning som målgruppe. En andel på 15 % modsvarer ikke behovet for systematiske indsatser til elever, hvis læseforståelsesvanskeligheder ikke alene kan forklares med vanskeligheder med ordafkodning. På den baggrund anbefales Børne- og Undervisningsministeriet bl.a. at afdække, om der er behov for at udvikle bedre værktøjer og procedurer for at identificere elever med omfattende sprogforståelsesvanskeligheder i læsning på mellemtrinnet. Ministeriet anbefales også at udpege elever med udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD) som en særlig elevgruppe på emu.dk svarende til ordblinde elever og i den forbindelse udvikle videns- og inspirationsmaterialer målrettet praksis.