Ordblindeundervisning for voksne
Undervisningsplanen er et vigtigt værktøj i ordblindeundervisning for voksne. For at undervisningsplanen skal blive et meningsfuldt og motiverende værktøj mellem kursist og underviser, skal den indeholde relevante, funktionelle mål, som er evaluerbare.
På denne temaside finder du en podcastserie, hvor dygtige OBU-undervisere deler erfaringer med at skrive undervisningsplaner og bruge dem i ordblindeundervisningen. Du finder også værktøjer - lige til at printe ud og arbejde videre med: En række konkrete eksempler på undervisningsplaner for forskellige typer af kursister, skabeloner til planer, kursistens logbog og evalueringer. Du kan også downloade arbejdsspørgsmål til hvert afsnit i podcastserien, som du kan diskutere med dine kolleger.
I denne podcast møder vi en erfaren ordblindelærer for voksne, Kirstine Tanggaard Heyde, ordblindelærer og testlærer på HF og VUC Roskilde-Køge, som fortæller, hvordan hun bruger undervisningsplanerne sammen med sine kursister. Det handler om at sætte realistiske kompetencemål, som kursisten selv kan evaluere på. Vi kommer også omkring logbøger som evalueringsværktøj.
Denne podcast handler om ordblindeundervisning på erhvervshold. Keld Yding fra hf og VUC Fyn i Svendborg fortæller, hvordan han som underviser skaber et trygt og målrettet læringsrum for voksne ordblinde, som er vant til at begå sig på arbejdsmarkedet. Virksomheden kan være en motiverede medspiller, og for at nå i mål sætter Kjeld Yding fokus på transfer til kursistens virkelighed og kompetencer med it-hjælpemidler.
Ragna Ea Bentsdatter er audiologopæd og underviser for voksne ordblinde. I podcasten fortæller hun om sine erfaringer med at undervise kursister, der har valgt at gå til ordblindeundervisning i deres fritid, og som ofte har større vanskeligheder. Hun er optaget af tydelig klasserumsledelse og kursisternes udvikling af fortællinger om dem selv. Miraklet sker, men vejen dertil er brolagt med teknologiske hjælpemidler, og det er ikke altid det, som fritidskursisten forventer.
I denne podcast taler vi med ordblindevejleder Tine Ekensteen Kossek fra Københavns VUC om, hvilke særlige udfordringer flersprogede kursister står overfor i ordblindeundervisningen, og hvordan man kan møde det dobbelte behov for dansksproglig udvikling, når både dansk ordforråd og fonologi driller. Tine Ekensteen Kossek fremhæver blandt andet lyttelæsning som en gave for netop denne gruppe af kursister, fordi de gennem lytning opbygger ordforråd og udtale, og så er det afgørende at få øje på kursisternes styrker.
Arbejdsspørgsmål til podcasts
Her finder du arbejdsspørgsmål til de fire podcastafsnit, som du kan diskutere med dine kolleger.
Undervisningsplanen
Her finder du et bud på en skabelon til undervisningsplaner og en række eksempler på udfyldte planer for forskellige kursisttyper. Eksemplerne er udformet med inspiration fra de fire podcastdeltagere.
Evalueringsværktøjer
Her finder du et bud på skabelon til evaluering af undervisningsplan samt et eksempel på evaluering af en erhvervskursist. Og du finder også et bud på, hvordan man kan arbejde med logbog.