Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Podcast

Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.

Afsnit 2: Skriftens lyd- og betydningsprincip | Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder

12-03-2025

Podcastseriens andet afsnit er ligeledes en faglig diskussion mellem Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose af valg og fravalg. Dette afsnit sætter fokus på udviklingen og afprøvningen af en indsats, hvor elever skal anvende viden om skriftens lyd- og betydningsprincip sammen med strategier til afkodning og stavning. Afsnittet berører blandt andet valg omkring sammenhæng mellem elevernes arbejde med lyd- og betydningsprincippet, morfemtyper, progression, aktiviteter og strategier. 

 

Lyt til hele serien

 

Kreditering: Tilrettelæggelse og klipning af Anne-Laura Hedegaard, musik af Stefano Marini/Pond5, billede Inge Rand 

Prolog: Hvad kendetegner eleverne? | Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder

12-03-2025

I prologen til podcastserien ”Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder” samtaler læseforskerne Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose om det vi på baggrund af dette projektet og anden forskning ved om kendetegn ved elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. 

 

Lyt til hele serien

 

Kreditering: Tilrettelæggelse og klipning af Anne-Laura Hedegaard, musik af Stefano Marini/Pond5, billede Inge Rand 

Afsnit 1: Flydende læsning | Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder

12-03-2025

Podcastseriens første afsnit er en faglig diskussion mellem Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose af valg og fravalg i forhold til udviklingen og afprøvningen af en indsats med fokus på at udvikle elevernes læsning, så den bliver mere flydende. Afsnittet berører blandt andet valg omkring transfer, aktiviteter, tekster og feedback under højtlæsning. 

 

Lyt til hele serien

 

Kreditering: Tilrettelæggelse og klipning af Anne-Laura Hedegaard, musik af Stefano Marini/Pond5, billede Inge Rand 

Dobbelt udfordret i dansk

11-12-2024

I denne podcast taler vi med ordblindevejleder Tine Ekensteen Kossek fra Københavns VUC om, hvilke særlige udfordringer flersprogede kursister står overfor i ordblindeundervisningen, og hvordan man kan møde det dobbelte behov for dansksproglig udvikling, når både dansk ordforråd og fonologi driller. Tine Ekensteen Kossek fremhæver blandt andet lyttelæsning som en gave for netop denne gruppe af kursister, fordi de gennem lytning opbygger ordforråd og udtale, og så er det afgørende at få øje på kursisternes styrker. 

Podcasten er afsnit 4 i en podcastserie om ordblindeundervisning for voksne udgivet af Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder. På hjemmesiden finder du alle afsnit i podcastserien og en række værktøjer - lige til at printe ud og arbejde videre med: En række konkrete eksempler på undervisningsplaner for forskellige typer af kursister, skabeloner til planer, kursistens logbog og evalueringer. Du kan også downloade arbejdsspørgsmål til kompetenceudvikling sammen med dine kolleger.

Idé og tilrettelæggelse: Marie Wolter Bertelsen

Producent: Anne-Laura Hedegaard

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast