Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
http://www.videnomlaesning.dk/umbraco/#tab68
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Projekter

En kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen

Klæder læsevejlederuddannelsen de studerende godt nok på til at varetage den ændring i organisationstænkning, der er intentionen med uddannelsen?

Projektet var en kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen og af læsevejlederuddannelsen med udgangspunkt i en undersøgelse af læsevejledernes praksis på skolerne. 

  • Om projektet

    Læsevejlederuddannelsen til folkeskolen havde ved projektets begyndelse eksisteret i to år som en halv pd-uddannelse, der blev udbudt af professionshøjskolerne.

    I skoleåret 2007-08 blev 598 læsevejledere uddannet, man må således sige, at søgningen til uddannelsen var ret massiv, og at mange læsevejledere kom i gang på skolerne.

    Spørgsmålet var imidlertid, om uddannelsen klædte de studerende godt nok på til at varetage den ændring i organisationstænkning, der var intentionen med uddannelsen.

    Projektet var en kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen og af læsevejlederuddannelsen.
    Med udgangspunkt i en undersøgelse af læsevejledernes praksis på fire skoler i Århus var hensigten at skabe et vidensgrundlag at justere ud fra både i forhold til praksisfeltet og i forhold til uddannelsen.
    Målet var, at projektets konklusioner og anbefalinger dels kunne bidrage til de ønskede forandringer  i praksisfeltet, dels kunne føre til justering af uddannelsen og pege på mulig supplering.

    Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2009 - december 2010
    Projektet blev afsluttet i 2011.

  • Projektkonsulenter

    Projektet blev gennemført på 4 skoler i Århus af konsulenter fra VIA University College, Videncenter for Sprog, Læring og Læsning:

    Jørgen Kuhlmann
    Mette-Maria Rydén

  • Projektdeltagere

    I en følgegruppe tilknyttet projektet indgik:

    Klara Korsgaard, tidligere leder af Nationalt Videncenter for Læsning

    Lene Storgaard Brok, konsulent UCC

    Line Møller Daugaard, videncenterleder Videncenter for Sprog, Læring og Læsning, VIA University College.

Del siden på email

Du deler et link til siden: En kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen