Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V

+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Tidsskrift

Multimodale tekster

Nr. 21

Multimodale tekster, eller, som de kaldes i Norge, sammensatte tekster. Det kan virke lidt komisk at vie et helt tidsskrift til dem her i 2017, da mange nok vil hævde, at de altid har været en del af vores kommunikation. Heriblandt læseforskeren Carsten Elbro, der i sin artikel i dette tidsskrift henleder opmærksomheden på den store Jellingesten fra år 965, der, med sin kombination af skrift, illustration og tekstur, i sig selv udgør en multimodal tekst. I Vikingetiden var man, dermed sagt, ikke bleg for at lade forskellige udtryksformer spille sammen. 

At vi sætter fokus på dem nu, skyldes altså ikke, at nye kommunikationsformer er opstået. Snarere skyldes det vores øgede adgang til internettet, hvor vi i høj grad møder multimodale tekster, og vores brug af digitale devices, der giver alle, lige fra helt små børn til gamle mennesker over 30 år, adgang til et hav af programmer, der gør det let at ytre sig multimodalt. Det være sig eksempelvis Word og PowerPoint, som socialsemiotikeren Theo van Leeuwen fremhæver i sin artikel. Tablets og brug af forskellige apps der kombinerer tekst, lyd og billede er ikke et særsyn i børnehaven og med den ny bekendtgørelse til læreruddannelsen og de nye Fælles Mål er multimodale tekster også kommet ind i skolen. Særligt i danskfaget, hvor elever i folkeskolen fra og med 3. klasse både skal kunne læse og fremstille multimodale tekster.

  • Bidragsydere

    Indhold:

    Indledning
    Henriette Romme Lund og Anders Skriver Jensen

    Multimodal literacy
    Theo van Leeuwen

    Multimodalitet i skolens lesepraksis. Erfaringer fra ti år med sammensatte tekster i norsk skole
    Elise Seip Tønnesen

    Multimodale tekster i læreruddannelsen
    Christine Pilegaard og Sara Hannibal

    Nye medier – nye krav til læseren?
    Carsten Elbro

    Computerspil – som multimodal tekst og som handlingsrum
    Thorkild Hanghøj

    Fagbøker på nye felt
    Anne Løvland

    I bogproduktionens styrerum - Interview med Anette Øster
    Henriette Romme Lund  

    At læse det periodiske system
    Line Møller Daugaard, Sabah Charif, Pia Ottesen og Frank Rieber

    Opsætning, streg og billeder har også noget at skulle have sagt - Interview med Marianne Eskebæk Larsen
    Henriette Romme Lund

    Elevers produktion af informerende tekster i udskolingen
    Vibeke Christensen

    Det skal være den rigtige blå – børn som multimodale tekstproducenter
    Henriette Romme Lund

    Marsmanden på besøg. Multimodale elevproduktioner i indskolingens Dansk og Billedkunst
    Mikkeline Hoffmeyer og Karen Brandt

    Erfaringer med multimodal tekstproduktion i indskolingen
    Merete Breinholt Mikkelsen  

    Anmeldelse af: Introducing Multimodality
    Søren Eefsen

    Anmeldelse af: Mediedidaktik. I teori og praksis
    Thomas Olsen

Del siden på email

Du deler et link til siden: Multimodale tekster