Projektet Lolland skriver udvikler skrivedidaktiske kompetencer for alle lærere på udvalgte årgange på alle skoler i Lolland Kommune. Projektet fokuserer på flere områder inden for elevers læsning og skrivning i skolen:
• Skrivedidaktik: Lærerne skal i samarbejde med videncenterets konsulenter udvikle undervisningen, så eleverne får mod på skrivning og får skrivetillid.
• Ordforrådsudvikling og begrebsforståelse i skolens fag: Eleverne skal opleve sammenhæng mellem mundtligt ordforråd, læsning og skrivning.
• Faglig læsning i alle fag: Eleverne skal gradvist tilegne sig strategier for, hvordan man går til svære fagtekster, så de bliver mere sikre i selvstændig læsning. Faglig læsning kobler sig til faglig skrivning i alle fag.
• Differentiering og tekstmangfoldighed: Projektet vil have fokus på, hvordan både elever med læse- og skrivevanskeligheder, elever i mellemgruppen og elever med særligt gode læse- og skrivekompetencer kan understøttes fagligt i undervisningen. Eleverne skal opleve, at de alle har mulighed for at deltage og få udbytte af undervisningen.
• Dannelse gennem tekstforståelse: Eleverne skal opleve, at de, med fagenes forskellige måder at begribe verden på, kan blive klogere og inspireret til selv at søge videre i uddannelsessystemet.
Projektet bygger på, at det at beherske skriftsproget er en direkte vej til faglig læring i skolen og videre i uddannelse. Det er kernekompetencer, som det er helt nødvendigt at forbedre, for at eleverne kan deltage i skolens fag og tilegne sig færdigheder til at begå sig i samfundet.
Lolland Kommune har gennem mange år haft et særligt fokus på læsning og skrivning og oplever gode resultater i indskolingen, men svigtende resultater ved indgangen til mellemtrinnet. Derfor retter projektet sig mod lærere på mellemtrinnet og følger en årgang fra 5. til 8. klasse – og de skiftende lærere undervejs.
Lolland Kommune har gennem flere år samarbejdet med Nationalt Videnscenter for Læsning om aktiviteter for særligt de yngste børn og fortsætter nu det gode samarbejde på mellemtrin og i udskoling.
Lolland skriver er et fire-årigt projekt (august 2021-juli 2025), der organiseres som en 2+2-model, hvor det vil være mellemtrinnets lærere (5. og 6. klasse), der er direkte involveret i de to første år, mens udskolingens lærere (7. og 8. klasse) er med de to sidste år.