![](/media/5140/sro_2561.jpg?anchor=center&mode=crop&width=945&height=540&rnd=132954538720000000)
Vidensunivers: Læselyst
Vidensunivers: Læselyst
Af: Katja Vilien
Der er mange grunde til at sætte fokus på læselyst, ligesom der er mange definitioner af, hvad begrebet dækker over. I dette vidensunivers finder du definitioner af begrebet læselyst, viden om børns læsevaner og ikke mindst en række bud på succesfulde praksisser omkring forskellige facetter af læselyst.
![](/media/5144/sro_2498.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=400&rnd=132954628110000000)
Læselyst er aktuelt i skolen, men hvad er læselyst egentlig? Denne artikel åbner læselystbegrebet og diskuterer læselyst i skolen. Det sker på baggrund af Victor Nells forskning i ludic reading.
![](/media/5143/sro_2660.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=400&rnd=132954619190000000)
I forskningsoversigten har ph.d.-stipendiat Henriette Romme Lund og lektor i børns fiktionslæsning Anna Karlskov Skyggebjerg foretaget en gennemgang af den internationale forskningslitteratur i skolebørns læselyst.
![](/media/5153/sro_2561.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=400&rnd=132955258950000000)
”Så kigger jeg forældrene dybt i øjnene og håber, de forstår, at børn kun skal læse noget, de synes er spændende.” Julie Ottosen fra Vanløse Bibliotek fortæller om booktalks.
![](/media/5150/sro_1914.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=400&rnd=132954774240000000)
Hvordan skaber man et læserum i skolens gamle gymnastiksal? Centeret besøgte Brønshøj Skole, hvor en folkebibliotekar og to lærere har forvandlet reb og ribber til et læsemiljø.