Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Projekter

Læsning på digitale enheder

Bogen som medie for tekst og afsæt for undervisning er kendt af alle lærere, men den teknologiske udvikling har gjort, at mange lærere føler, at de står over for nye udfordringer:

Hvilken betydning har digitale tekster for den tidlige læsetilegnelse? Hvordan underviser man eleverne i at læse digitale, multimodale tekster? Udgør digitale medier og tekster en særlig støtte eller udfordring for elever, der har vanskeligt ved at lære at læse? Hvilke læsekompetencer skal eleverne udvikle, når de både skal tilegne sig lineær tekstlæsning i analoge tekster og udvikle navigationskompetencer, som understøtter digital læsning?

Formålet med dette projekt er at omdanne og formidle nyeste forsknings- og udviklingsviden om læsning på digitale enheder, dels via et vidensnotat, dels via et praksisrettet materiale, henvendt til det læseundervisende personale i grundskolen.

Materialet bliver formidlet i formater, som lærere og pædagoger let kan tilgå og på en måde, så det let kan omsættes i praksis.

  • Forskergruppe

    Til at kvalificere det vidensnotat, som udarbejdes i projektet, er en forskergruppe med følgende medlemmer nedsat:

    • Gitte Balling, lektor, Det Informationsvidenskabelige Akademi
    • Helle Bundgaard Svendsen, ph.d., VIA UC
    • Jeppe Bundsgaard, professor MSO, Aarhus Universitet
    • Stig Toke Gissel, ph.d. og lektor i dansk ved UC Lillebælt
  • Reality Tjek-gruppe

    For at sikre at fund og pointer fra den kortlagte forsknings– og praksisviden formidles, så de bedst lader sig omsætte i praksis, er der nedsat en Reality Tjek-gruppe.

    I gruppen sidder:

    • Ann-Birthe Overholt Nicolaisen, læreruddannet, It-didaktisk konsulent, Clio Online

    • Merete Breinholt Mikkelsen, lærer og læsevejleder, Vildbjerg Skole

    • Rikke Christoffersen Denning, lektor, læreruddannelsen, UC Syd

    • Mette Gammelgård Ginnerup, pædagogisk leder og læsevejleder, Skovbakkeskolen i Odder

    • Lise-Mette Damsgaard, Læsevejleder, Parkvejens Skole, Odder

     

  • Projektkonsulenter
    Lene Storgaard Brok
    Leder af Nationalt Videncenter for Læsning
    lsb@ucc.dk
    41898155
    Henriette Romme Lund
    Faglig konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
    hrlu@ucc.dk
    41897186
    Søren Eefsen
    Underviser ved Læreruddannelsen UCC og videnskabsjournalistisk medarbejder
    SOEE@ucc.dk
    41897626
    Anna Køhler
    Vidensmedarbejder i projektet
    annaking2@hotmail.com

Del siden på email

Du deler et link til siden: Læsning på digitale enheder