Skrivedidaktik og skriveforskning
Frøydis Hertzberg (2001)
I artiklen ”Tusindbenets smukke dans”, som oprindelig er udgivet i 2001, diskuterer Hertzberg forskellige positioner inden for skriveforskningen og undersøger dem ved at inddrage andre relaterede områder som eksempelvis grammatik- og læseforskning. Artiklen bidrager til at skabe overblik over og diskutere de mange positioner i den skrivedidaktiske debat.
Før du læser artiklen:
Start med at tænke over, hvordan du selv arbejdede med skrivning i løbet af din egen skoletid (grundskole og ungdomsuddannelse):
- Hvad var karakteristisk for den skriveundervisning, du deltog i?
- Hvordan vil du beskrive din udvikling som skriver i løbet af din skoletid?
- Hvilke slags tekster skulle du skrive på de forskellige klassetrin og i de forskellige fag?
Artiklen introducerer et begrebspar, der er aktuelt i skriveforskningen, nemlig forholdet mellem faktuel viden og færdighedsviden. Overvej i den sammenhæng:
- Hvad du forstår ved disse begreber, og hvad de betyder i forhold til skrivning og skrivedidaktik?
- Om disse begreber spiller en rolle for din egen måde at lære på?
Mens du læser artiklen:
Prøv at skab et overblik over de fire forskningspositioner, Hertzberg opsummerer på s. 14-15.
- Hvad er karakteristisk for deres syn på skrivning?
- Hvor er de uenige?
- Hvad forener dem?
Hertzberg spørger indledningsvis i sin artikel, om eksplicit viden om form påvirker elevers genrebeherskelse i skrivning. Genlæs den indledende fabel om tusindbenet i artiklen på s. 2.
Hertzberg giver afsluttende et bud på en videredigtning af fablen om tusindbenet. Hun skriver:
Efter lang tids øvelse kunne den opføre dansen igen med samme elegance som før: Men nu kunne den mere end bare danse; den kunne også gennemskue, hvad den gjorde – og redegøre for det: Nu vidste den, hvordan hvert trin føjede sig til helheden. Og derfor blev den en værdsat danselærer i skoven. Men uden tudsens henvendelse ville den aldrig have nået dette høje trin i sin udvikling. (Hertzberg, 2021, s. 16)
- Overvej, hvordan du forstår Hertzbergs afsluttende videredigtning af fablen om tusindbenet i forhold til de forskellige forskningspositioner, hun har diskuteret i artiklen.
- Reflekter over modsætningsparret faktuel viden og færdighedsviden endnu engang – hvad har Hertzbergs brug af begreberne lært dig om det didaktiske arbejde med skrivning?
Efter du har læst artiklen:
Læs de to kommentarer af Ellen Krogh og Kathrin Bock.
- Find et uddrag eller en pointe i Krogh og Bocks kommentarer, som du har hæftet dig ved, og som det vil være interessant at diskutere.
- Overvej, hvad det vil sige, at grammatikundervisningen er dekontekstualiseret.
- Overvej, hvordan man kan undervise i skrivning, så alle elever får deltagelsesmuligheder.
Diskuter følgende, efter du har læst artiklen og kommentarerne:
- Hvilke overvejelser gør du dig om skriveundervisning, efter du har læst materialet igennem?
- Hvad karakteriserer god skriveundervisning i dag?
Film og fotomateriale:
Se filmen om skrivning i Roskilde og tænk tilbage på Hertzbergs artikel og Kroghs og Bocks kommentarer:
- Kan du se nogle sammenhænge mellem de positioner, du har læst om, og Roskilde Kommunes arbejde med skrivning?
- Vil du lade dig inspirere af noget fra filmen i din egen skriveundervisning
Undersøg sitets fotounivers (Se nederst på siden). Her kan du se eksempler på forskellige literacy-miljøer på tre skoler i henholdsvis Danmark, USA og Canada. Billederne illustrerer, hvordan lærere har arbejdet med elevers skrivning. Brug disse refleksionsspørgsmål:
- Udvælg et billede, du synes er særlig interessant og begrund hvorfor.
- Hvis du sammenligner fotos fra skolerne i USA, Canada og Danmark – hvilke forskelle får du så øje på?
- Hvilke særlige kvaliteter er der ved skriveundervisningen på skolerne i de tre lande, som den er illustreret på billederne?
- Overvej, hvordan du selv vil inddrage skrivning i din undervisning, og hvilke udfordringer en sådan undervisning vil rumme?