Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-08-2024 til 31-07-2027

(Selv)sikker læsestart

Projekt (Selv)sikker læsestart skal udvikle balanceret læsedidaktik i indskolingen på skoler i Horsens og Norddjurs kommuner. 

Læs om projektet
01-01-2024 til 01-01-2030

Læsekultursatsning

Med denne satsning styrker Nationalt Videncenter for Læsning en meningsfuld og mangfoldig læsekultur, der fremmer livslang læsning.

Læs om projektet
01-08-2023 til 31-07-2025

Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning

Det nordiske netværk om digital læsning samler lærere og forskere fra professionshøjskoler og universiteter i de tre skandinaviske lande.

Læs om projektet
01-05-2023 til 31-12-2025

Fra ordforråd til sprogforståelse

Hvordan finder vi elever med alvorlige sprogforståelsesvanskeligheder i indskolingen? Projektet udvikler redskab til overset elevgruppe.

Læs om projektet
02-01-2023 til 31-12-2025

Laboratorium for digital læsedidaktik

Laboratorium for digital læsedidaktik er et kompetenceudviklingsprojekt om udvikling af et didaktisk laboratorium for digital læsning.

Læs om projektet
01-08-2022 til 30-06-2023

Digital læsning og fagportaler

I pilotprojektet undersøger vi realiserede læsepraksisser, når undervisningen foregår med fagportaler i mellemtrinnets kulturfag.

Læs om projektet
01-01-2022 til 31-12-2026

Naturfaglig læsning

Projektet er et praksisudviklende forskningsprojekt, der har til formål er at udvikle en ny naturfaglig læsedidaktik.

Læs om projektet
01-08-2021 til 31-12-2025

Lolland skriver

Projektet "Lolland skriver" udvikler skrivedidaktiske kompetencer for alle lærere på udvalgte årgange på alle skoler i Lolland Kommune.

Læs om projektet
01-01-2021 til 31-12-2022

Læseindsatser i små grupper

I samarbejde med KU kortlægger NVL indsatser i små grupper målrettet elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. Projektet er et led i Børne- og Undervisningsministeriets udviklings- og investeringsprogram.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring