Hovedside
Aktuelt
Nyheder
Debat
Konferencer og seminarer
Nyhedsbreve til læsevejledere
Omtale af bøger
Viden og værktøjer
Didaktiske redskaber
Film
Forskerklummen
Literacy.dk
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Podcasts
Projektrapporter
Vidensunivers
Webdok
Ph.d.-projekter
nvol.dk
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Projekter
(Selv)sikker læsestart
Læsekultursatsning
Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
Fra ordforråd til sprogforståelse
Laboratorium for digital læsedidaktik
Naturfaglig læsning
Lolland skriver
Alle projekter
Tidsskrift
Tidsskrift nr. 36: Lytning
Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
Tidsskrift nr. 34: Kritisk literacy i danskfaget
Alle tidsskrifter
Om os
Om centeret
Fire indsatsområder
Medarbejdere
Centerets vidensformidling
Faggrupper
Ledige stillinger
In English
Fagmosaikker til skærm h2 >
Webdok h1 >
Skriv i skolens overgange
I denne webdok får du fif til, hvordan du kan skrive med dine elever i overgangen fra 6. til 7. klasse.
Uddannelsesdansk
Sprog, fag og tekster i mødet mellem modtagelsesklasse og erhvervsuddannelser
Multimodal læsning i elevperspektiv
Et eye-tracking-studie der viser, hvordan elever udnytter teksters modaliteter.
Sprogforståelse
Et samtaleværktøj til organisering af indsatser omkring elevers sprogforståelse i indskolingen
Fagtekster i gymnasiet
Mentor som bindeled
I skolens arbejde med dobbeltudfordrede ordblinde børn
Sprogfitness
Sprogfitness som en kropslig-æstetisk literacypraksis
Hvad er stilladsering?
Meget mere mundtlighed
Lærere som skrivevejledere
Faglig literacy - fra UK til DK
Hvordan udvikler man elevernes fagsprog? I alle fag og på tværs af fag.
Giv mig et læserum
Hvordan skaber man et læserum i skolens gamle gymnastiksal? Centeret besøgte Brønshøj skole, hvor en folkebibliotekar og to lærere har forvandlet reb og ribber til et læsemiljø.
Besøg med blik for sprog
Man kan få inspiration til sit eget arbejde med sprog ved at tage på visit i naboinstitutionen.
Kommognition
- når vi taler os selv og hinanden ind i matematisk forståelse
Invitation til samtale
- sproglige deltagelsesmuligheder skaber grundlag for læring
Vis alle