Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Tidsskrift

Lytning

Nr. 36

Lytning er en afgørende sproglig kompetence, som giver adgang til læring og udvikling – og en ofte overset vej til udvikling af både læsning, skrivning og litterære oplevelser. Viden om Literacy nr. 36 handler derfor om lytning.

Som aktiv lytter indgår man altid i en relation med nogen eller noget – podcast, lydfortælling eller andre personer i læringsrummet. Måske derfor er det relativt sjældent udforsket, hvad lytning som delkompetence betyder for elevers læring og udvikling, og hvordan man kan styrke elevers lyttekompetencer. Men lytning har altid været en af de primære kilder til viden, færdigheder og personlig udvikling, og med opblomstring af nye lyttegenrer som podcast og lydbøger fylder lytning mere end nogensinde i børn, unge og elevers tekstlandskaber. Vi håber, at dette temanummer vil skabe opmærksomhed på den lytning, som fylder i literacylandskaberne i og udenfor skolen.  

Glæd dig til at læse og lytte med, når tidsskriftet udkommer d. 25. september 2024. Som sædvanligt udkommer to af artiklerne i temanummeret også på lyd.

  • Bidragsydere

    Lene Illum
    Lytning i danskfaget*

    Kenneth Reinecke Hansen
    Sociofaglig lytning. Om elevers lyttestrategier i Systematiseret Klassekammerathjælp (SYKL)

    Charlotte Øhrstrøm & Mette Ginman
    Skab gode lyttemiljøer i dagtilbud og indskoling 

    Rasmus Ott
    Auditiv litteraturformidling for børn. Nye formidlingsformater i biblioteksrummet

    Maria Neumann
    Lytning – en central færdighed i modtageklassen

    Julie Fredsø-Rauer & Stine Fuglsang Engmose
    Balancen mellem konventionel læsning og lyttelæsning

    Mette Mondrup
    Ordblinde elever og aktiv lytning

    Rikke Ferslev
    Elever skal lære at lytte

    Birgitte Stougaard
    At lytte er at række ud i verden – teoretiske overvejelser om lyttelæsning i en skolekontekst

     

    *Artiklen er fagfællebedømt

     

     

     

Del siden på email

Du deler et link til siden: Lytning