Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Tidsskrift

Viden om Literacy

To gange årligt udgiver centeret fagtidsskriftet Viden om Literacy, der har Henriette Romme Lund og Helle Bundgaard Svendsen som redaktører. Hver udgivelse sætter fokus på et særligt tema.

Tidsskriftet kan downloade gratis nedenfor. Man kan tegne abonnement på den trykte udgave ved at sende centeret en mail på info@videnomlaesning.dk. Mailen skal indeholde: navn, e-mail, fakturerings- og leveringsadresse og EAN nummer.

Peer-review

Viden om Literacy rummer både artikler skrevet af fagpersoner og forskere. Forskningsartikler gennemgår double blind peer review. Redaktionen inviterer forfattere til at indsende originale manuskripter til tidsskriftet. Korpset af peer reviewbedømmere består af:

  • Anders Skriver Jensen, ph.d., lektor ved Københavns Professionshøjskole
  • Bergthora Kristjansdottir, ph.d. lektor, DPU, Aarhus Universitet.
  • Jens Jørgen Hansen, ph.d., lektor ved Syddansk Universitet
  • Kristine Kabel, ph.d., adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet
  • Louise Molbæk, ph.d. adjunkt ved DPU Aarhus Universitet
  • Mette Vedsgaard Christensen, docent ved VIA UC

Bilag 1: Retningslinjer og procedure for redigering
Bilag 2: Peer review proces
Bilag 3: Reviewskema til reviewer

Nr. 16

Med strøm på…

Hvad der sker med undervisning, læring, læsning og skrivning, når vi inddrager digitale medier? Og hvad kan man i en skriftkultur med strøm på, som man ikke kan uden strøm?

Læs om tidsskriftet
Nr. 15

Lad os skrive om skrivedidaktik

Skrivning bliver ofte ikke anvendt som en støtte ind i faget og til faglig læring, og det betyder, vil vi påstå, at skrivningens potentiale ikke bliver fuldt udnyttet. Derfor skal der mere fokus på skrivning.

Læs om tidsskriftet
Nr. 14

Læs læser, læs!

Læsere er dig, mig, naboens børn og hende, du mødte i bussen i morges. Mennesker, der læser og får en oplevelse, de måske tænker igennem på en lang gåtur, måske deler og diskuterer med andre, som også læser. Vi er alle s…

Læs om tidsskriftet
Nr. 13

Kære genre – hvem er du?

Genrebegrebet findes og lever i bedste velgående. Side om side med, at tekster gør alverdens krumspring for at undgå at ende i en specifik genrekategori. Vi må derfor spørge: Kære genre, hvem er du?

Læs om tidsskriftet
Nr. 12

Literacy

Literacy er læsning, skrivning og sprog i forskellige modaliteter, der tilegnes, udvikles og anvendes af børn og unge i forskellige sammenhænge både i og uden for skolen. Denne indkredsning af begrebet literacy danner ra…

Læs om tidsskriftet
Nr. 11

Læse- og skriveteknologi

Vi ved alt for lidt om læse-skriveteknologi - altså IT, der understøtter læse- og skriveprocesserområdet. Det være sig såvel om effekten som om didaktikken. Vi mangler flere digitale tekster, og endelig er læse- og skriv…

Læs om tidsskriftet
Nr. 10

Jorden læser og skriver

Viden om læsning, skrivning og sprog er ikke noget, vi holder for os selv og inden for egne grænser. Vi søger hele tiden at dele idéer, få inspiration og ny viden fra vores kolleger i Norden og resten af verden. For at b…

Læs om tidsskriftet
Nr. 9

Test og evaluering af skriftsprog

Test og evaluering giver et godt fingerpeg om, hvordan man skal differentiere og justere undervisning. Omvendt kan man spørge, om de tegner et fuldstændigt billede af en elevs skriftsproglige kompetencer og udfordringer.…

Læs om tidsskriftet
Nr. 8

Tidlig skriftsprogstilegnelse

Børn er meget tidligt i deres liv ikke alene opmærksomme på skrift, men også særdeles nysgerrige efter at udforske og eksperimentere med den. Man kan derfor spørge: Er det først i 6-årsalderen, skriftsprogstilegnelsen sk…

Læs om tidsskriftet