At tale for at lære
Selvom talesproget er en vigtig kilde til læring og udvikling af literacy, så fremstår det ofte som et mindre udforsket fagområde. Dette nummer af Viden om Literacy sætter fokus på det talte sprog.
Læs om tidsskriftetSelvom talesproget er en vigtig kilde til læring og udvikling af literacy, så fremstår det ofte som et mindre udforsket fagområde. Dette nummer af Viden om Literacy sætter fokus på det talte sprog.
Læs om tidsskriftetDette nummer har temaet: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling og rummer dels artikler skrevet af deltagere og projektkonsulenter i projektet Tidlig literacy - tidlig numeracy, dels artikler, der omha…
Læs om tidsskriftetVores øgede adgang til internettet, hvor vi i høj grad møder multimodale tekster, og vores brug af digitale devices, der giver adgang til et hav af programmer, har gjort det let at ytre sig multimodalt. I tidsskriftet sæ…
Læs om tidsskriftetI dette nummer af centerets tidsskrift spørger vi: Hvad skal litteratur i skolen og i dagtilbud? 14 skribenter giver deres svar, og mellem artiklerne snor en billedfortælling af illustratoren Katrine Clante sig.
Læs om tidsskriftetVi ytrer os ved at kombinere skrifttegn. I skolen undervises vi i at skrive i hånden. Vi reagerer, når opsætning eller font gør en tekst svær at læse - eller giver os en æstetisk oplevelse. Derfor dette tema om SKRIFT.
Læs om tidsskriftetI dette tidsskrift anlægger 16 skribenter hvert deres perspektiv på to- og flersprogede børn og unges læsning, skrivning og læring.
Læs om tidsskriftetDer er mere og mere fokus på hjemmet og forældrene som en ressource for børns læring. Skal vi ikke hurtigt nok indtænke hjemmet som læringsarena? Eller er det noget, vi skal afholde os fra? Og hvad er det, man helt konk…
Læs om tidsskriftetHvad der sker med undervisning, læring, læsning og skrivning, når vi inddrager digitale medier? Og hvad kan man i en skriftkultur med strøm på, som man ikke kan uden strøm?
Læs om tidsskriftetSkrivning bliver ofte ikke anvendt som en støtte ind i faget og til faglig læring, og det betyder, vil vi påstå, at skrivningens potentiale ikke bliver fuldt udnyttet. Derfor skal der mere fokus på skrivning.
Læs om tidsskriftet