Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Tidsskrift

Viden om Literacy

Nr. 15

Lad os skrive om skrivedidaktik

Skrivning bliver ofte ikke anvendt som en støtte ind i faget og til faglig læring, og det betyder, vil vi påstå, at skrivningens potentiale ikke bliver fuldt udnyttet. Derfor skal der mere fokus på skrivning.

Læs om tidsskriftet
Nr. 14

Læs læser, læs!

Læsere er dig, mig, naboens børn og hende, du mødte i bussen i morges. Mennesker, der læser og får en oplevelse, de måske tænker igennem på en lang gåtur, måske deler og diskuterer med andre, som også læser. Vi er alle s…

Læs om tidsskriftet
Nr. 13

Kære genre – hvem er du?

Genrebegrebet findes og lever i bedste velgående. Side om side med, at tekster gør alverdens krumspring for at undgå at ende i en specifik genrekategori. Vi må derfor spørge: Kære genre, hvem er du?

Læs om tidsskriftet
Nr. 12

Literacy

Literacy er læsning, skrivning og sprog i forskellige modaliteter, der tilegnes, udvikles og anvendes af børn og unge i forskellige sammenhænge både i og uden for skolen. Denne indkredsning af begrebet literacy danner ra…

Læs om tidsskriftet
Nr. 11

Læse- og skriveteknologi

Vi ved alt for lidt om læse-skriveteknologi - altså IT, der understøtter læse- og skriveprocesserområdet. Det være sig såvel om effekten som om didaktikken. Vi mangler flere digitale tekster, og endelig er læse- og skriv…

Læs om tidsskriftet
Nr. 10

Jorden læser og skriver

Viden om læsning, skrivning og sprog er ikke noget, vi holder for os selv og inden for egne grænser. Vi søger hele tiden at dele idéer, få inspiration og ny viden fra vores kolleger i Norden og resten af verden. For at b…

Læs om tidsskriftet
Nr. 9

Test og evaluering af skriftsprog

Test og evaluering giver et godt fingerpeg om, hvordan man skal differentiere og justere undervisning. Omvendt kan man spørge, om de tegner et fuldstændigt billede af en elevs skriftsproglige kompetencer og udfordringer.…

Læs om tidsskriftet
Nr. 8

Tidlig skriftsprogstilegnelse

Børn er meget tidligt i deres liv ikke alene opmærksomme på skrift, men også særdeles nysgerrige efter at udforske og eksperimentere med den. Man kan derfor spørge: Er det først i 6-årsalderen, skriftsprogstilegnelsen sk…

Læs om tidsskriftet
Nr. 7

Multimodalitet

Multimodalitet handler om, hvordan forskellige formidlingsmåder supplerer eller understøtter hinanden. Det kan være tekst, billeder, film, grafer, bokse og forskellige medier.

Læs om tidsskriftet
Nr. 6

Læsning og skrivning

Læsning og skrivning hænger uløseligt sammen. Skrift deler og bevarer viden, uden det skrevne ord er der ikke noget at læse, og uden læsningen får ordene ikke liv.

Læs om tidsskriftet