Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Klummen redigeres af Henriette Romme Lund, ph.d. og faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Thomas Roed Heiden, ph.d. og underviser ved henholdsvis UC Lillebælt og DPU, Aarhus Universitet.

25. oktober 2021

Dialogisk undervisning som mulighed

I denne forskerklumme sætter lektor ved SDU Tina Høegh fokus på a dialogic stance og lærerens faglige sti som hjælp til at forstå og balancere mellem lærer- og elevviden i det mundtlige klasserum.

Læs klummen
20. september 2021

Friske frække fyre og fire fagdidaktiske forståelsesmåder

I denne forskerklumme undersøger lektor ved UC SYD Dorthe Carlsen fire fagdidaktiske forståelsesmåder at forstå grundskolefaget dansk på, som hver især implicerer et normativt bud på, hvad fag og skole er og skal være.

Læs klummen
10. august 2021

Er folkeskolens danskfag et fag for alle skolens elever?

Lektor ved Absalon Sofia Esmann Busch skriver i denne måneds forskerklumme om de overvejelser, dansklærere i folkeskolen kan have, når der i klassen er minoritetselever med en anden sproglig baggrund end dansk.

Læs klummen
14. juni 2021

Klassens SoMe-landskab

Lektor på KU Janus Spindler Møllers forskerklumme handler om projektet SoMeFamily, som har undersøgt en gruppe gymnasieelevers brug af sociale medier, bl.a. i forhold til opbyggelsen af nye fællesskaber.

Læs klummen
25. maj 2021

Læsning som en rutinepræget aktivitet eller med hele kroppen på et fysisk sted?

Adjunkt ved UCL Pernille Damm Mønsted Pjedsted introducerer i denne forskerklumme en stedorienteret litteraturtilgang, som skal udvikle elevernes fortolknings- og læseoplevelser via fysiske oplevelser af steder.

Læs klummen
30. april 2021

En ordentlig vurdering – skriftlige prøver i dansk

Professor ved SDU Nikolaj Elfs forskerklumme omhandler, hvordan bedømmerreliabiliteten i dansk kan forbedres, sådan at elevtekster ikke vurderes så forskelligt, som tilfældet er i den skriftlige prøve i dansk i 9. kl.

Læs klummen
12. marts 2021

Fordybede læsere – hvad kan de lære os?

Kristiane Hauer, adjunkt ved KP og ekstern lektor ved KU, skriver i marts måneds forskerklumme om fordybede læsere, og hvad de kan lære os, hvis vi gerne vil have børn og unge til at fordybe sig mere i at læse.

Læs klummen
1. februar 2021

Læsevejledning som foranderlig rutine i folkeskolen

I forskerklummen i februar skriver Karina Kiær, ph.d.-studerende ved UC SYD og DPU/AU, om læsevejledningsrutiner ifm. brug af test og data i skolen og diskuterer læsevejledningens betydning for organisatorisk læring.

Læs klummen
12. januar 2021

Økokritisk litteraturlæsning

Anna Karlskov Skyggebjerg, lektor ved DPU, AU, skriver i januars forsker-klumme om forbindelsen mellem natur, litteratur og barnelæser, og hun peger på, at økokritikken har relevans i grundskolens litteraturundervisning

Læs klummen
7. december 2020

Skrivning er mange ”ting”

December måneds forskerklumme af Solveig Troelsen, lektor ved VIA UC, handler om, hvordan elever og censorer opfatter skrivning ved afgangseksamen i skriftlig fremstilling.

Læs klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring