Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-02-2019 til 01-12-2020

Lyst til læsebånd i hele landet

Mange skoler har læsebånd, hvor børnene læser 20-30 minutter hver dag. Der er dog ikke kendte erfaringer med, at folkebiblioteker bidrager til at udvikle og kvalificere læsebåndene.

Læs om projektet
01-01-2019 til 31-12-2021

Ind i øret – ud i skolen

Projektet går ud på at formidle viden om elevers læse-skriveudvikling med særlig fokus på differentiering i forhold til højtbegavede elever.

Læs om projektet
01-09-2018 til 31-03-2023

ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills

Projektet har til formål at udvikle en model til bestemmelse af udviklingsniveauer i børns tidlige skrivning. Modellen skal danne grundlag for udvikling af automatiseret vurdering af elevers tekster skrevet på digitale d…

Læs om projektet
01-09-2018 til 01-04-2020

Spiljournalist.dk

Projektet er et undervisningsforløb baseret på erfaringer med spiljournalist.dk i en 7. og en 8. klasse på to skoler. spiljournalist.dk er en online-platform og er tænkt som et gratis e-magasin om spil og spilkultur.

Læs om projektet
01-02-2018 til 15-06-2020

Gramma3

Hvordan praktiseres grammatikundervisning i skolens tre største sprogfag? Studiet udvikler viden om, hvordan undervisning i dansk, engelsk og tysk praktiseres og forstås af lærere og elever.

Læs om projektet
01-06-2018 til 01-09-2019

Læsehelte i Sønderborg

Med Læsehelte ønsker Biblioteket Sønderborg at facilitere litteraturformidling fra barn til barn på skolerne i Sønderborg Kommune. Centeret evaluerer projektet.

Læs om projektet
01-01-2018 til 31-10-2018

Skrivedidaktik i alle fag i skolen

Projektet skal give lærerne mulighed for at kvalificere egen undervisning gennem et styrket fokus på at skrive sig til læring i fag og dermed bidrage til at styrke elevers læring og trivsel i skolen.

Læs om projektet
01-11-2017 til 30-09-2020

Godt begyndt

Godt begyndt er et treårigt projekt, der skal understøtte et systematisk samarbejde om sprog og kulturelle tilbud mellem dagplejere, vuggestuepædagoger og bibliotekarer i Lolland Kommune.

Læs om projektet
01-10-2017 til 31-10-2018

Læsning på digitale enheder

Projektet omdanner og formidler den nyeste forsknings- og udviklingsviden om læsning på digitale enheder, dels via et vidensnotat, dels via et praksisrettet materiale.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring