Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

15-07-2012 til 15-08-2015

Skrivedidaktik på mellemtrinnet

Projektet undersøgte, hvordan et øget fokus på skrivning i grundskolens fag kunne fremme elevernes skrivelyst og læseforståelse og dermed bane vejen for øget læring.

Læs om projektet
04-12-2011 til 04-12-2013

TeL4ELE

Projektet havde til formål at forbedre elevers læringsresultater – især de elever, der var uddannelsesmæssigt dårligt stillet. Dette skulle ske ved at udvikle underviseres viden om en ny literacypædagogik, Systemisk Funk…

Læs om projektet
04-05-2010 til 04-12-2013

Læsemagasinet og Læsetips

Tv-kanalen DK4, fagbladet Folkeskolen og Nationalt Videncenter for Læsning er af to omgange gået sammen om at udvikle og producere tv-programmer om læsning, skrivning og sprog.

Læs om projektet
01-05-2010 til 31-03-2012

Lyt, læs og lær

I projektet blev læseteknologiens didaktiske muligheder og begrænsninger på skolens tre trin, indskolingsafdelingen, mellemtrinet og udskolingsafdelingen, udviklet, iagttaget, analyseret og beskrevet.

Læs om projektet
01-11-2009 til 04-03-2011

En kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen

Projektet var en kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen og af læsevejlederuddannelsen med udgangspunkt i en undersøgelse af læsevejledernes praksis på skolerne.

Læs om projektet
01-04-2009 til 01-04-2012

MIL

Projektet undersøgte om anvendelsen af multimodale læse-og skriveformer kunne inkludere og fastholde medarbejdere, som var udfordret af den skriftsproglige kommunikation på deres arbejdsplads.

Læs om projektet
17-08-2008 til 17-07-2011

Nordisk projektbank

Centret kortlagde eksisterende udviklingsprojekter om læsning, skrivning og sprog i Danmark og Norden. Projekterne blev præsenteret i databasen Nordisk Projektbank.

Læs om projektet
01-08-2008 til 01-07-2011

Læseforståelse på mellemtrinnet

Projektets overordnede formål var at generere viden om undervisning i læseforståelse, som fremmede læseforståelse og foregreb læseforståelsesvanskeligheder for alle elever – herunder elever med dansk som andetsprog og el…

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring