Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

3. november 2021

Flydende læsning giver fælles løft til hele flokken

Gennem et læsekursus på tre eller fem uger kan man som lærer rykke på hele klassens læseniveau og læselyst, mener læsevejleder.

Læs hele nyheden
13. oktober 2021

Nyt tidsskrift: Sproglig udvikling i matematik og naturfag

Så er det nyeste tidsskrift, Viden om Literacy nr. 30, udkommet. Læs med, når vi får forskellige blik ind i sproglige universer i naturfag og matematik.

Læs hele nyheden
6. oktober 2021

It-strategier for ordblinde gymnasieelever

Mød Benedicte, som har rigtig godt styr på sine it-strategier som ordblind elev i gymnasiet.

Læs hele nyheden
4. oktober 2021

En mentor til dobbeltudfordrede børn i ordblindevanskeligheder

Projekt Læsesucces for ordblinde børn har udviklet en mentorfunktion for dobbeltudfordrede børn i ordblindevanskeligheder, som formidles gennem film, tekst og plakater i denne webdok.

Læs hele nyheden
29. september 2021

DR sætter spot på ordblinde voksne

Det er ordblindeuge, og DR følger fire voksne ordblinde gennem en række programmer. Vi har snakket med den ene vært, som er leder af ordblindeafdelingen på Hf og VUC Roskilde.

Læs hele nyheden
27. september 2021

"At samle, skabe og sprede viden. Det blev hurtigt vores slagord"

Nationalt Videncenter for Læsning har eksisteret i 15 år. Dette er et eksklusivt jubilæumsinterview med den nuværende og forrige centerleder.

Læs hele nyheden
21. september 2021

Hvad gør vi for elever med sprogforståelses-vanskeligheder?

Et nyt kortlægningsprojekt skal undersøge og komme med anbefalinger til de indsatser i folkeskolen, som skal gavne elever med sprogforståelses-vanskeligheder. Både målet og metoden er værd at lægge mærke til.

Læs hele nyheden
8. september 2021

Den internationale literacydag 2021: Sproget skal motioneres

I dag er det den internationale literacydag, og det fejrer vi med lanceringen af en spritny webdok for lærere og pædagoger om Sprogfitness produceret af undervisere fra UCN.

Læs hele nyheden
30. august 2021

Ny podcast: En snak om Fælles Mål for dansk

I Fælles Mål beskrives danskfaget. Men hvad står der egentlig i Fælles Mål for dansk, og hvad kan man bruge Fælles Mål til? Det sætter centerleder Lene Storgaard Brok nogle ord på i podcasten Stemmer fra Skolen.

Læs hele nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)