Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

22. juni 2016

Sommerhilsen

Efter et forrygende halvår er det igen blevet sommer og sol og dermed tid til en sommerhilsen med nyt fra centret om udvalgte aktiviteter. Vi ønsker alle en dejlig sommer.

Læs hele nyheden
16. juni 2016

Sprogfokus giver faglig læring

Et nyt projekt i Ishøj kommune, "Sprog giver faglig læring” skal sikre, at eleverne forstår de fagtekster, de læser. Tilknyttet projektet er fagkonsulenter fra centret og læseforskeren Elisabeth Arnbak, AAU.

Læs hele nyheden
14. juni 2016

Fodbold og læselyst

Hvor meget tid bruger man på at læse og hvad inviterer til læsning, hvis man bruger en stor del af sin fritid på fodbold? Det undersøgte et projekt gennemført af Lyngby-Taarbæk bibliotekerne og Lyngby boldklub.

Læs hele nyheden
13. juni 2016

Folkebibliotekerne lancerer online fællesskab for børn

Biblo.dk er de danske folkebibliotekers nye hjemmeside for børn under 14 år, hvor de online kan boganmelde samt dele viden og interesser omkring bøger, film og spil.

Læs hele nyheden
10. juni 2016

Pædagoger på sprogvisit

Med støtte fra Velfærds- og forskningsfonden for Pædagoger søsætter centret nu "Pædagoger på sprogvisit". Et projekt, hvor pædagoger får inspiration til at udvikle egen praksis ved at besøge naboinstitutioner.

Læs hele nyheden
9. juni 2016

Sprog- og literacypædagogik i dagtilbud

Få indblik i projekter om tidlig literacy og diskuter literacyindsatser og -programmer i daginstitutionsverdenen, når centret og VIA University College den 29. september inviterer til netværksmøde i Aarhus.

Læs hele nyheden
9. juni 2016

21st Century Skills på literacy.dk

Næste udgivelse på sitet literacy.dk er på vej med tema om 21st Century Skills. Vi har allerede to film klar, hvor lærer Josefine Jack Eiby taler om begrebet og giver et eksempel på undervisning.

Læs hele nyheden
2. juni 2016

Brønderslev samler læsetrådene

Mange vinde har blæst ind over læseområdet. Den nationale ordblindetest som en af de seneste. I Brønderslev kommune betød den udvikling af en ny strategi for læsning.

Læs hele nyheden
1. juni 2016

Litteraturens sociale betydning

Syddansk Universitet, har modtaget 28 mio. kr. fra Danmarks Grundforskningsfond til forskning i litteraturens sociale betydning.

Læs hele nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)