Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • Skrivesucces for elever med ordblindhed
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 34: Kritisk literacy i danskfaget
    • Tidsskrift nr. 33: Ordblindhed i skolen
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • Skrivesucces for elever med ordblindhed
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 34: Kritisk literacy i danskfaget
    • Tidsskrift nr. 33: Ordblindhed i skolen
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

21. marts 2017

Lystlæsning skal styrke fordybelsen i gymnasiet

Alle elever på Falkonergårdens Gymnasium har to lektioners lystlæsning om ugen. Formålet er ikke bare at fremme læselyst – det handler også om at styrke fordybelse, koncentration og vedholdenhed.

Læs hele nyheden
16. marts 2017

Fra ting til kromosomer og ingredienser

Igennem snart et år har lærerne på Strandgårdskolen i Ishøj arbejdet med at udvikle elevernes ordforråd i fagene. Metoden har været såkaldte mini-lessons. Centret mødte to af skolens lærere for at høre mere.

Læs hele nyheden
8. marts 2017

Det fik vi ud af Bogstart

Der blev delt gratis bogpakker ud til småbørnsfamilier i projektet Bogstart, som sluttede i 2016. Nu kan man læse om erfaringerne fra projektet i en ny publikation.

Læs hele nyheden
7. marts 2017

Fem film om skrivedidaktik

Projektet Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag blev fra 2012 til 2015 gennemført i Ishøj Kommune. Nu formidles de vigtigste erfaringer fra projektet i fem små film.

Læs hele nyheden
2. marts 2017

Opsætning, streg og billeder har også noget at skulle have sagt

Marianne Eskebæk Larsen, UCC, mener vi skal fokusere på det visuelle, når vi analyserer billedtekster. Opsætning, streg og billeder har nemlig også betydning for læseoplevelsen. Læs centrets interview med hende.

Læs hele nyheden
2. marts 2017

At udfordre de talentfulde er en udfordring

Hvordan skal man udfordre de børn, der allerede kan læse, når de starter i skole? Det sætter Nationalt Videncenter for Læsning fokus på i et nyt projekt om særligt talentfulde børn.

Læs hele nyheden
1. marts 2017

To film om skrivedidaktik

På skolerne i Ishøj diskuteres skrivedidaktik på teammøderne og i undervisningen styrkes elevernes skriveproces via tydelig modellering. Se to film om dette.

Læs hele nyheden
17. februar 2017

Tidsskrift om multimodalitet på vej

Hvordan påvirker multimodale tekster vores kommunikation og indlæring, og hvad gør man, hvis man gerne vil producere eller analysere en multimodal tekst? Det kan man læse om i næste nummer af Viden om literacy.

Læs hele nyheden
15. februar 2017

Computerspil og literacy i skolen

Computerspil er underholdning og tidsfordriv for mange børn og unge. Men kan de også spille en rolle i skolen? Ja, mener den australske professor Catherine Beavis. D.13. juni kan du høre hende fortælle om sin forskning.

Læs hele nyheden
8. februar 2017

Sprog og matematik i vuggestuen

Kan børns sproglige, matematiske og socioemotionelle kompetencer – som f.eks. empati og ihærdighed – styrkes allerede i vuggestuen? Det svarer en nyudgivet projektrapport ja til.

Læs hele nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)