Kære genre – hvem er du?
Genrebegrebet findes og lever i bedste velgående. Side om side med, at tekster gør alverdens krumspring for at undgå at ende i en specifik genrekategori. Vi må derfor spørge: Kære genre, hvem er du?
Læs om tidsskriftetGenrebegrebet findes og lever i bedste velgående. Side om side med, at tekster gør alverdens krumspring for at undgå at ende i en specifik genrekategori. Vi må derfor spørge: Kære genre, hvem er du?
Læs om tidsskriftetLiteracy er læsning, skrivning og sprog i forskellige modaliteter, der tilegnes, udvikles og anvendes af børn og unge i forskellige sammenhænge både i og uden for skolen. Denne indkredsning af begrebet literacy danner ra…
Læs om tidsskriftetVi ved alt for lidt om læse-skriveteknologi - altså IT, der understøtter læse- og skriveprocesserområdet. Det være sig såvel om effekten som om didaktikken. Vi mangler flere digitale tekster, og endelig er læse- og skriv…
Læs om tidsskriftetViden om læsning, skrivning og sprog er ikke noget, vi holder for os selv og inden for egne grænser. Vi søger hele tiden at dele idéer, få inspiration og ny viden fra vores kolleger i Norden og resten af verden. For at b…
Læs om tidsskriftetTest og evaluering giver et godt fingerpeg om, hvordan man skal differentiere og justere undervisning. Omvendt kan man spørge, om de tegner et fuldstændigt billede af en elevs skriftsproglige kompetencer og udfordringer.…
Læs om tidsskriftetBørn er meget tidligt i deres liv ikke alene opmærksomme på skrift, men også særdeles nysgerrige efter at udforske og eksperimentere med den. Man kan derfor spørge: Er det først i 6-årsalderen, skriftsprogstilegnelsen sk…
Læs om tidsskriftetMultimodalitet handler om, hvordan forskellige formidlingsmåder supplerer eller understøtter hinanden. Det kan være tekst, billeder, film, grafer, bokse og forskellige medier.
Læs om tidsskriftetLæsning og skrivning hænger uløseligt sammen. Skrift deler og bevarer viden, uden det skrevne ord er der ikke noget at læse, og uden læsningen får ordene ikke liv.
Læs om tidsskriftetTidsskriftet introducerer og diskuterer begrebet læsevanskeligheder.
Læs om tidsskriftet