Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Tidsskrift

Viden om Literacy

To gange årligt udgiver centeret fagtidsskriftet Viden om Literacy, der har Katja Vilien og Nina Berg Gøttsche som redaktører og Lene Storgaard Brok som ansvarshavende redaktør. 

Tidsskriftet formidler viden om literacy i didaktiske og pædagogiske sammenhænge og retter sig mod lærere, pædagoger, lærer- og pædagogstuderende, læsevejledere og forskere med interesse for udvikling af literacy. I tidsskriftet formidles således både videnskabelige undersøgelser, udviklingsarbejder og praktikeres konkrete erfaringer inden for fagfeltet. Hver udgivelse sætter fokus på et særligt tema.

Tidsskriftet kan downloades gratis nedenfor. Man kan tegne abonnement på den trykte udgave ved at sende centeret en mail på info@videnomlaesning.dk. Mailen skal indeholde: navn, e-mail, fakturerings- og leveringsadresse og EAN nummer.

I hvert temanummer gennemgår op til fire af tidsskriftets forskningsartikler fagfællebedømmelse. Ved de artikler, der har gennemgået fagfællebedømmelse, findes en eksplicit markering heraf. Artikler bringes på både dansk, norsk, engelsk og svensk. Redaktionen inviterer forfattere til at indsende originale manuskripter til tidsskriftet.
Læs mere om fagfællebedømmelsesprocessen her. Hent retningslinjer til skribenter her og her (fagfællebedømte artikler).

Nr. 11

Læse- og skriveteknologi

Vi ved alt for lidt om læse-skriveteknologi - altså IT, der understøtter læse- og skriveprocesserområdet. Det være sig såvel om effekten som om didaktikken. Vi mangler flere digitale tekster, og endelig er læse- og skriv…

Læs om tidsskriftet
Nr. 10

Jorden læser og skriver

Viden om læsning, skrivning og sprog er ikke noget, vi holder for os selv og inden for egne grænser. Vi søger hele tiden at dele idéer, få inspiration og ny viden fra vores kolleger i Norden og resten af verden. For at b…

Læs om tidsskriftet
Nr. 9

Test og evaluering af skriftsprog

Test og evaluering giver et godt fingerpeg om, hvordan man skal differentiere og justere undervisning. Omvendt kan man spørge, om de tegner et fuldstændigt billede af en elevs skriftsproglige kompetencer og udfordringer.…

Læs om tidsskriftet
Nr. 8

Tidlig skriftsprogstilegnelse

Børn er meget tidligt i deres liv ikke alene opmærksomme på skrift, men også særdeles nysgerrige efter at udforske og eksperimentere med den. Man kan derfor spørge: Er det først i 6-årsalderen, skriftsprogstilegnelsen sk…

Læs om tidsskriftet
Nr. 7

Multimodalitet

Multimodalitet handler om, hvordan forskellige formidlingsmåder supplerer eller understøtter hinanden. Det kan være tekst, billeder, film, grafer, bokse og forskellige medier.

Læs om tidsskriftet
Nr. 6

Læsning og skrivning

Læsning og skrivning hænger uløseligt sammen. Skrift deler og bevarer viden, uden det skrevne ord er der ikke noget at læse, og uden læsningen får ordene ikke liv.

Læs om tidsskriftet
Nr. 5

Læsevanskeligheder

Tidsskriftet introducerer og diskuterer begrebet læsevanskeligheder.

Læs om tidsskriftet
Nr. 4

Ordforråd og -kendskab

Et godt ordkendskab og ordforråd er en afgørende forudsætning for god læseforståelse. Og viden om sprogbrugssituationen, syntaktiske forhold og de kontekster, ordet indgår i, er med til at afgøre kvaliteten af læseforstå…

Læs om tidsskriftet
Nr. 3

Læsning og IT

It-rygsækkene med deres kompenserende programmer kan måske føre til, at skellet mellem de, der kan læse og de, der ikke kan, udviskes og der alene sættes fokus på forståelse af indholdet.

Læs om tidsskriftet